Nieuws

VARESE –De Leonardo Company heeft de eerste twee M-345 HET (High Efficiency Trainers) afgeleverd bij de Italiaanse luchtmacht.

Deze  bestelde in juni 2019 al dertien M-345 toestellen van dit type na een eerdere order voor vijf. De luchtmacht wil al deze vliegtuigen onderbrengen bij de in juli 2018 opgerichte International Flight Training School die in 2021 operationeel ingezet zal  moeten worden. 

T-345A
Het voor de Italiaanse luchtmacht bestemde toestel, wordt aangeduid als T-345A, en is bedoeld als opvolger van de 137 MB-339s waarmee de Italiaanse luchtmacht sinds 1982 traint. Er bestaat in ieder geval behoefte aan 45 M-345s. Een aantal daarvan zal beschikbaar komen  het Frecce Tricolori demoteam.

De HET is afgeleid van de bestaande M-311 die in juni 2005 voor het eerst vloog en uitgerust is met een 14,19 kN sterke Pratt & Whitney Canada JT15D-5C turbofan en een digitale CMC Electronics cockpit met elk drie beeldschermen. De HET variant heeft echter een Williams International FJ44-4M-34 turbofan met een motorvermogen van 15,7 kN, een HUD (Head Up Display) voorin de cockpit, meerdere digitale multi-function  displays en HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick). Ook zal het toestel een belasting liggend tussen +7 en -5G aankunnen. Het toestel vloog op De nieuwe M-345 vloog op 29 december 2016 voor het eerst dertig minuten.

Initial certification
De  eerste in serie te geproduceerde M-345 HET voltooide op  23 december 2018 heeft een geslaagde proefvlucht uitgevoerd vanaf Venegono Superiore Airport.


De T-345As zullen op termijn worden ingezet naast achttien M-346s die al gebruikt worden voor ‘advanced training’.  Het toestel werd in mei  2020 door de Italiaanse luchtvaartautoriteiten  na 200 testvluchten  met een ‘initial certification’ vooruitlopend op de zeer strikte EMAR-21 – (European Military Airworthiness Requirements) certificatie.