Nieuws

Duurzame brandstof voor DHL op Schiphol

3

SCHIPHOL – Shell Aviation gaat alle vliegtuigen van DHL Express die op Schiphol Airport moeten bijtanken, het komende jaar afvullen met door Neste geleverde Sustainable Aviation Fuel (SAF).

Deze SAF wordt bijgemengd met gewone kerosine en is gewonnen uit restmaterialen, gerecycled afval en duurzaam gewonnen biobrandstof. Zou geen bijmenging plaatsvinden, dan zou de reductie van schadelijke stoffen vergeleken met fossiele vliegtuigbrandstof zo’n tachtig procent zijn.

Dit bijtanken werd mogelijk na een in september 2020 overeengekomen leveringsdeal tussen Shell en Neste en speelt in op DHLs ambitie om in 2050 emissieloos te vliegen.

Hoewel de vraag naar SAF groeit, is de raffinagecapaciteit niet voldoende om daaraan te kunnen voldoen. Momenteel wordt in raffinaderijen in Rotterdam en Singapore zo’n honderdduizend ton per jaar geproduceerd. Over twee jaar moet dit opgelopen zijn tot jaarlijks 1,5 miljoen ton.

3 reacties op “Duurzame brandstof voor DHL op Schiphol

  1. Emile schreef:

    Je vraagt je af waarom er nooit vertelt wordt welk percentage wordt bijgemengd.
    Zou het zijn omdat anders duidelijk wordt dat het beschamend weinig is en dat dit de zoveelste greenwashpoging van de fossiele maffia is?

  2. Eric Stam schreef:

    De Reclame Code Commissie heeft in een eerdere uitspraak reeds bevestigd dat persberichten met dit soort nieuws vallen onder Artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code. Daarom moeten ze ook volledig zijn, of dient de verspreider van het persbericht in ieder geval antwoord te geven op basale vragen naar aanleiding van zo’n bericht.

    Hoeveel procent SAF gaat DHL Express bijmengen? Hoeveel procent is dat van de totale operatie?

  3. Alfred Blokhuizen schreef:

    Emissieloos? Dat gaat helemaal niet. Waarom wordt dit bericht zo geplaatst? Steekwoorden zijn hier: energiedichtheid, zwaartekracht, gewicht en aerodynamica. Het gaat niet emissieloos. Want zelfs met biobrandstof, waar veel te weinig van is en zal blijven, stoort uit. Dit bericht klopt dus niet en men weet het allang. Jammer.