Nieuws

BORDEAUX – Bij Dassault Aviation worden dusdanig forse vorderingen gemaakt bij de bouw van de nieuwe tweemotorige Falcon 6X zakenjet dat het nieuwe toestel dinsdagavond (8 december) ‘virtueel’ kon worden gepresenteerd.

Het ontwerp van het toestel werd in mei 2019 ‘bevroren’. Dassault was op dat moment al begonnen met de productie van onderdelen in meerdere ‘satelliet plateaus’ in Mérignac, Bordeaux en het Amerikaanse Little Rock.

Deze onderdelen komen momenteel allemaal ‘bij elkaar’ in Bordeaux waar de boordsystemen van de eerste van drie prototypes inmiddels zijn ingeschakeld, wat leidde tot voltooiing van tests van de elektrische systemen, de hydraulica en het brandstofsysteem. Ook is het grondtest programma gestart en is een begin gemaakt met het testen van de digitale besturing.

Inmiddels is ook het tweede prototype bijna voltooid, en is begonnen met de bouw van het derde. Dat prototype krijgt een volledige inrichting waarmee onder meer zaken als akoestiek, comfort en elektronica kunnen worden getest. Het eerste prototype moet in 2021 vliegen waarna de 6X in 2022 op de markt moet komen.

Met een 57,8- 62,3 kN sterke Pratt & Whitney Canada PurePower PW812D turbofan is bij motorfabrikant Pratt & Whitney Canada op een proefstand inmiddels meer dan 1.600 uur op de grond getest en 200 uur onder de vleugels van een Boeing 747. De Falcon 6X wordt daarmee de eerste zakenjet die uitgerust zal worden met een Geared Turbofan (GTF).

Voor de zakenjet wordt een vliegbereik voorzien van 5.500 nm (10.186 km). Om toekomstige klanten een idee te geven van de binnenmaten van het toestel, is in Genève een full size cabine mock up geplaatst.

Dassault Aviation moest na maart 2018 noodgedwongen een nieuw type zakenjet ontwikkelen nadat aanhoudende problemen met de Safran motoren de realisatie van de beoogde Falcon 5X de das om deden.

EASy III Flight Deck
6X spacious cabin