Nieuws

BUDEL – Op 3 december neemt de zakenluchthaven Kempen Airport de vernieuwde RNP-LPV eindnadering in gebruik. De instrument approach is uniek op kleine luchthavens en Kempen Airport is de eerste in Nederland.

In de voorbereiding hebben diverse instanties zoals ILT, CLSK en LVNL zich enorm ingezet om deze verbetering in operaties en veiligheid voor de zakelijke luchtvaart mogelijk te maken. Zeker in deze onzekere COVID19 periode, waarin vele mensen thuis moesten werken, hebben enkele zeer enthousiaste mensen van eerdergenoemde instanties de procedure in zeer korte tijd voor elkaar gekregen.

Op vrijdag 20 november 2020 heeft het Nederlands Lucht en Ruimtevaart instituut met het testvliegtuig de PH-LAB de laatste horde weggenomen, door de validatievlucht met succes uit te voeren zodat op 3 december de AIP publicatie doorgang kan vinden en de internationale databases in de betreffende GPS systemen geladen kunnen worden.

Een flinke verbetering voor het zakelijke vliegverkeer in zuidoost Nederland nu er met lagere limieten, vergelijkbaar met een Instrument Landing Systeem, gevlogen kan worden op de Cranendonckse luchthaven.

De zakelijke vluchten worden uitgevoerd met bedrijfseigen vliegtuigen die gestationeerd zijn op de luchthaven of met bezoekende buitenlandse zakenvliegtuigen. Het verzorgingsgebied ligt in een straal van 80 kilometer rondom Cranendonck. Opmerkelijk is dat veel Belgische bedrijven gebruik maken van de luchthaven, ook om buitenlandse gasten te ontvangen. Kempen Airport onderscheidt zich van andere luchthavens door het principe “business becomes Leisure” wat voor de zakenreiziger betekent dat een snelle afhandeling gegarandeerd is.

Kempen Airport loopt voorop qua duurzaam terrein- en natuurbeheer, onderhoud en management van een innovatieve en zuinige zakenvloot. Het lopende project “onderzoek om elektrisch vliegen” mogelijk te maken in een alliantie met het “Falcon” TU/e studententeam verloopt voorspoedig. Een ter beschikking gestelde Cessna 150 gaat als testbed dienen.