Nieuws

Franse nieuwkomer wedt op twee paarden


BELFORT – Het Franse Avions Mauboussin wil met zowel de eenmotorige Alérion M1h als de tweemotorige Alcyon M3c. door gaan dringen op de General Aviation markt.

Het in 2017 heropgerichte bedrijf heeft voor de M1h tanden seater een elektrisch-hybride aandrijfsysteem in gedachten, Het toestel wordt ontwikkeld in samenwerking met de technische universiteit van Belfort-Montbéliard. De samenwerking met resulteren in een eerste vlucht in 2022 waarvij een 110 pk sterke verbrandingsmotor een elektromotor gaat voeden die tijdens take off wordt ingeschakeld.

Rond 2024 moet ook de Alcyon M3c. voor het eerst vliegen. Dat toestel moet plaats gaan bieden aan zes personen en dankzij brandstofcellen bij een snelheid van 200 kts (370 km/h) tot 800 nm (1.500 km) en gaan overbruggen.

Het Franse vliegtuigmerk A werd in 1928 door Pierre Mauboussin opgericht. Hij debuteerde in dat jaar met de PM-X eenzitter hoogdekker. Later volgden de PM-XI (tweepersoons) en in 1931 de PM-XII (tweepersoons laagdekker).

Fouga Magister
Na de Tweede Wereldoorlog werden onder meer zweefvliegtuigen ontwikkeld en gebouwd. Ook werd er de CM-170 “Magister trainingsjet bedacht, de later Fouga Magister waarvan meer dan 800 toestellen werden geleverd. Mauboussin ging in 1967 met pensioen.