Nieuws

Zestig jaar…te oud om te vliegen?

7


Auteur Goof Bakker ontving een berichtje van vliegvriend Tom van der Meulen. Als airshow-bezoeker hebt u Van der Meulen al honderden keren kunnen zien, in de bubble canopy van zijn superstoere P-51 Mustang, Damn Yankee. Hij is – in Bakker’s ogen terecht – verontwaardigd dat een net zestig jarige niet meer single pilot operaties mag vliegen. Hieronder is zijn brief!

De idioterie van 60+
Word je in Nederland 60 jaar, dan krijg je van de overheid een virtueel spuitje. Als 60 plusser mag je namelijk geen pilot in command meer zijn op een Single Pilot operation waarbij passagiers worden vervoerd.


We moeten tegenwoordig werken tot minimaal 67 jaar maar niet als je vlieger bent, dan is 60 de limiet, tenminste als je je brood er mee verdient.
Dit is pure leeftijdsdiscriminatie, immers het gaat er niet om of je capabel bent, of vanwege medische redenen. Nee, uitsluitend het feit dat je 60 wordt is de reden dat je geen CAT Single Pilot vluchten meer mag uitvoeren. De NACA, de branche organisatie voor commerciële GA operators, is de aanjager om deze antieke regelgeving aan te passen en duidelijk te maken dat leeftijdsdiscriminatie niet mag.


Je kan ontheffing vragen bij ILenT, het formulier hiervoor bestaat echt, maar je krijgt de ontheffing niet. Gewoon omdat ILenT het niet zinvol/noodzakelijk vindt. Het is dus weer typisch een zinloos formulier, niet gemaakt om iets te regelen maar gewoon voor de vorm. ILenT is nu eenmaal verplicht om dit formulier in hun formulierenbibliotheek te hebben. Maar er iets nuttigs mee doen dat is te veel gevraagd.


Je kan het nooit volledig genoeg invullen om in aanmerking te komen voor een ontheffing. Immers “u heeft ons niet kunnen aantonen dat het noodzakelijk is om deze ontheffing te verlenen”. Sinds wanneer mag een overheidsdienst zich bemoeien met de wijze waarop iemand zijn of haar inkomen verdient?


Elke CPL houder van 40 jaar en ouder wordt elk half jaar gekeurd en als 60+-er beschik je dus over een jarenlang medisch dossier, in sommige gevallen meer dan 40 jaar. Als je dan als ILenT iets toetst doe het dan uitsluitend op medische gronden en op de staat van dienst van de piloot. Bovendien heeft EASA, op basis van onderzoek uitgevoerd door TNO, in 2017 al geconcludeerd dat het onzin is om de leeftijdsgrens voor CAT Single Pilot vluchten op 60 jaar te stellen; ze zeggen heel simpel dat het grootste risico zit voor dat de 60 jaar wordt bereikt en dat er dus geen enkele reden is dat CAT Single Pilot vluchten niet kunnen worden uitgevoerd door 60+ vliegers.


Je mag overigens als 60+-er wel een inspectievlucht uitvoeren waarbij met relatief lage snelheden en op lage hoogte gevlogen wordt en ook onder matige meteorologische omstandigheden, maar het is dezelfde piloot verboden om een dag later, wanneer het prachtig VFR weer is, een rondvlucht te maken omdat dat onveilig zou zijn. Wat hij wel mag, is deze mensen meenemen als niet betalende passagiers, dan is het legaal en kennelijk opeens weer veilig.


Wanneer gaat dit nu eens veranderen en adopteert ILenT het EASA advies en laat zij ook 60 plussers gewoon hun werk kunnen doen? Dit is ook een oproep aan de Politiek om deze leeftijdsdiscriminatie eens aan de kaak te stellen en vragen te stellen aan onze bewindsvrouw, die zegt er voor alle luchtvaart te zijn.


Was getekend: Tom van der Meulen Directeur Vliegbedrijf Tom van der Meulen en eigenaar van Vliegveld Oostwold. Voorzitter NACA

7 reacties op “Zestig jaar…te oud om te vliegen?

  1. Hans O schreef:

    Helemaal eens met Tom. Volledige leeftijds discreminatie. Overigens ik dacht dat deze vorm van discreminatie bij wet verboden is? Als je tachtig bent en medisch goedgekeurd mag je een of meer passagiers meenemen, zij het onbetaald. Heren/Dames van de politiek doe u werk en corrigeer aub deze absurde wet/regelgeving.

  2. Michel Beijk schreef:

    Als ze een verzoek zo beantwoorden kan je wel stellen dat ILenT niet zinvol is.
    Het makkelijkste vliegwerk hebben het moeilijkste gemaakt.
    Gebrek aan inzicht lijkt mij
    Ze hebben voor mij nog een half jaar om het wel te regelen

  3. Jan schreef:

    Ik ben inmiddels bijna 66, opgegroeid in de ‘kleine’ luchtvaart en inmiddels gepensioneerd verkeersvlieger.
    Tot 2 jaar geleden vloog ik nog commerciële tandemjumps op de C182 maar mocht geen rondvluchten meer vliegen. Dat gaan ze dus ook verbieden? Tenminste, is er enig verschil behalve dat de passagiers er halverwege uitspringen?
    Inmiddels vlieg ik meetvluchten voor broeikasgassen, dat is ook heel leuk om te doen en ik ben nog kerngezond met een Class 1 medical. Snel aanpassen die niet uit te leggen wet.

  4. CaptnC schreef:

    Ik weet er alles van. Indertijd voerde twee Franse vliegers tegen deze, ook Europese, maatregel. Tot het Europees Hof aan toe. Die besliste negatief want, ‘het belang van de veiligheid in de luchtvaart gaat boven het individuele belang van een piloot’. Daar is iedereen het op zich wel mee eens, maar dat was de vraag niet.
    Het luidde ook het einde van mijn vliegbedrijfje in. ILT suggereerde om dan multi pilot te gaan vliegen, maar daarmee zou het verdienmodel om zeep worden geholpen. (betalende passgier inleveren voor verdienende co-piloot) Einde oefening… en waarom?

  5. Wim schreef:

    Het wordt tijd dat het nihilistisch dogmatisch denken naar de prullenbak verdwijnt. We leven in 2020, rationaliteit zou de dominante basis van denken moeten zijn.

  6. Mark schreef:

    Je kunt in de VS als 75-plusser wel president worden. En dus over de atoomknop beschikken. Maar een gezonde 60-plusser mag in Nederland geen commercieel rondvluchten maken. Terwijl dat recreatief wel mag… Wat een enorme onzin!

  7. Appie schreef:

    Als bij een ATO geregistreerde vlieginstructeur mag je wel betaalde instructie geven en mag jouw leerlingen zijn familie en vrienden mee laten vliegen (?)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.