Nieuws

Schiphol optimaliseert omdraaitijd

Foto: LVNL

SCHIPHOL – Schiphol loopt al jaren voorop in de digitalisering van haar passagiersafhandeling en -begeleiding, maar ook in het verder optimaliseren van de afhandeling van de vliegtuigen op het platform door de inzet van slimme IT oplossingen.

De tijd van een vliegtuig aan de pier kost geld. Luchtvaartmaatschappijen proberen daarom de zogenaamde “omdraaitijd” zo kort mogelijk te houden. Het optimaliseren van alle activiteiten rondom het vliegtuig gebeurt nu vooral handmatig. Op basis van algemene sturing vanuit de kantoren en praktijkervaring op het platform worden de afhandelingsprocessen van vliegtuigen aan de gate opgezet en uitgevoerd.

Schiphol heeft onderzocht of dit beter en slimmer kon. Middels tests met video-analyses van de activiteiten op het platform blijkt dit inderdaad geoptimaliseerd te kunnen worden. Schiphol heeft bij de H-Pier, waar vooral de budgetmaatschappijen Ryanair en Easyjet afgehandeld worden, meerdere tests gedaan. Op basis van de camera beelden van de afhandeling van deze vliegtuigen zijn patronen ontwaard. Deze patronen zijn geanalyseerd, waar mogelijk geoptimaliseerd en vertaald naar een algoritme die gebruikt kan worden om een afhandeling van een vliegtuig voor te bereiden en te besturen tijdens de uitvoering. Resultaat: kortere omdraaitijden.

Zie voor meer details: Slimmere afhandeling vliegtuigen op Schiphol door video analyses.

Tekst: Frank Philips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.