Nieuws

UTRECHT – In Nederland bestaat een bijzondere Flight Simulator die is gebouwd met 21e-eeuwse techniek waarmee piloten operationeel kunnen trainen in de authentieke cockpit van een 85 jaar oud vliegtuig. Deze Flight Simulator werd tot nog toe alleen gebruikt voor professionele pilotentrainingen, maar vanaf nu is de bijzondere DC-3 Dakota-simulator beschikbaar voor iedereen met enige vliegervaring. 

De DC-3 Dakota-simulator werd in 2016 gebouwd en in gebruik genomen bij Multi Pilot Simulations (MPS) in Groenekan. In de afgelopen jaren werden Dakotapiloten van de Nederlandse Dutch Dakota Association (DDA), Dakota Norway, de Zweedse Flygande Veteraner en andere internationale Dakota-operators op deze simulator getraind. Onlangs verhuisde de professionele Dakota-simulator naar European Pilot Selection & Training (EPST) in Utrecht. Daarmee werd de capaciteit uitgebreid en kunnen nu meer belangstellenden trainen in het vliegen van een Dakota. 

Echte Dakota-cockpit
“Eigenlijk hopen we dat belangstellenden wel een PPL-brevet of LAPL-brevet hebben, maar enthousiaste piloten die hun vliegervaring hebben opgedaan op FlightSimulator van Microsoft mogen wat ons betreft ook komen vliegen”, aldus de enthousiaste Dakotapiloot Harry Haas. “Deze Dakota-simulator is opgebouwd rond de cockpit van een Dakota die tien jaar geleden, tijdens het vervoer naar de theaterlocatie van de musical Soldaat van Oranje op voormalig vliegveld Valkenburg (nu gemeente Katwijk), klem kwam te zitten tussen de wanden van een viaduct. De Dakota bleek daarna niet meer te redden en in onderdelen verkocht. Besloten werd de cockpit te gebruiken als basis voor deze professionele Flight Simulator, waarvan de inrichting overigens identiek is aan die van de Dakota PH-PBA van de DDA.” 

Realistische engine failure
Harry, zelf officieel Type Rating Instructor (TRI), heeft in de afgelopen vijftien jaar bijna 250 vlieguren gemaakt op de Dakota PH-PBA van de DDA en spreekt uit ervaring: “Het vliegen op deze simulator is uiterst realistisch: je kunt er reële vluchten mee trainen, temidden van zelfgekozen omgevingen en weersomstandigheden, maar ook onder technische omstandigheden die je in het echt niet met een Dakota kunt oefenen, zoals motoruitval tijdens de start. Nadat een Zweedse Dakotabemanning op deze simulator was getraind kreeg de crew tijdens een echte vlucht in de Dakota eens te maken met motorstoring. Ze vertelden ons later dat ze zonder trainingen op deze simulator hun Dakota tijdens die engine failure waarschijnlijk niet in lucht hadden kunnen houden.” 

Fixed-base ´Dakota-Sim´
Geïnteresseerden die zelf een vlucht willen maken in de fixed-base Dakota-simulator kunnen meer informatie vinden op www.dakotasim.com of contact opnemen met Harry Haas via harry@dakotasim.com. Een trainingsvlucht op de Dakotasimulator voldoet aan alle coronaeisen van het RIVM. Het trainingscentrum European Pilot Selection & Training (EPST) is te vinden aan de Westkanaaldijk 5-11 in Utrecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.