Nieuws

PHILADELPHIA – De Italiaanse Leonardo Company  heeft een aanvullende Amerikaanse order op zak waardoor  nog eens 36 TH-73A helikopters gebouwd mogen worden.

De Italiaans fabrikant schoof  de in mei 2016 geïntroduceerde TH-119 IFR trainingshelikopter naar voren als mogelijke opvolger voor de TH-57 Sea Rangers die bij de U.S. Navy aan vervanging toe zijn. Dit resulteerde in januari 2020 een eerste order voor 32 TH-119 helikopters die de militaire type-aanduiding TH-73A meekregen.

De order kan mogelijk oplopen tot in totaal 125 TH-119s die  in de Amerikaanse Leonardo vestiging in Philadelphia zullen worden gebouwd. De nu bestelde helikopters moeten eind 2021 zijn geleverd.

Behalve Leonardo dong ook Airbus Helicopters met de H135 mee naar deze opdracht.

De TH-119 IFR vloog op 20 december 2018 voor het eerst

2 reacties op “U.S. Navy wil meer TH-73A trainingshelikopters

  1. FRANS EEKHOUT schreef:

    Proficiat Bella Italia ! Eindelijk denken de Amerikanen ook eens over de grote plas en richten hun blik naar Europa waar blijkbaar toch goede (luchtvaart) spullen te koop zijn. Niet altijd hebben ze in de U.S.A. spullen die aan de (Navy) eisen voldoen en weet men op het oude continent kwalitatief goede waar te maken. Het is daarom ook jammer dat men eertijds niet voor de A330 MRTT gekozen had en nu met “probleem maker” KC 46 Boeing 767 zit en dat met een verdeelt NATO assortiment moet werken. Want wat zou het zijn als we binnen het bondgenootschap voor een zelfde product vliegtuigen of ander militair materieel hadden gekozen, dan was dat doelmatiger en goedkoper geweest. Er kan nog goed nieuws komen voor Europa als de Yanks kiezen voor een Europees fregat ontwerp i.p.v. een Amerikaanse variant. Als daar dan de Italiaanse heli ook tijdens trainingsmissies op gaat landen, is de cirkel pas echt compleet…

  2. Anton Schiere schreef:

    Natuurlijk is het best een compliment waard voor de Italianen. Maar of Eekhout’s ronkende euforie helemaal op z’n plaats is?
    Het denken van de Amerikanen en het richten van hun blik is primair budget en daarmee minder Europees gedreven, zeker waar deze toestellen in de USA worden gebouwd.

    Eekhout heeft zeker een punt als hij pleit voor meer uniformiteit bij inkoop in NATO-verband. Dat levert qua gebruiks- en onderhoudstraining, spare parts en inkoopprijs voordeel op.
    Echter dat heeft ook een keerzijde, hoe komen dan nieuwe partijen met hun innovatieve producten aan hun contracten.

    Het gaat hier echter enkel over toestellen voor trainingsdoeleinden. Dat is toch heel wat anders dan tankertoestellen of fregatten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.