Nieuws

Embraer wijzigt ontwerp turboprop

1

SAO JOSE DOS CAMPOS – De Braziliaanse fabrikant Embraer heeft vrijdag (13 augustus) bij de presentatie van de halfjaarcijfers nieuwe beelden vrijgegeven van de turboprop die mogelijk ontwikkeld zal worden.

Vergeleken met de beelden die eind oktober 2020 werden vrijgegeven, is te zien dat de motoren nu aan de achterzijde van de romp zijn voorzien.

Embraer wil met het nieuwe model gaan concurreren met de goed verkopende Franse ATR 42-600 en 72-600 en Canadese DHC Dash 8-400 die beiden plaats bieden aan zeventig passagiers.

Volgens de Braziliaanse fabrikant krijgt hun nieuwe ontwerp dezelfde rompdiameter als de E-Series vliegtuigen en moet het plaats gaan bieden aan 70-90 passagiers. De nieuwe turboprop zou kleinere verkeersvliegtuigen als de Bombardier CRJ200 of Embraers ERJ kunnen gaan aflossen (met plek voor maximaal vijftig passagiers).

Hoewel nog geen motorfabrikant is geselecteerd kan gekozen worden uit P&W aandrijving of nieuwe, bij GE Aviation ontwikkelde turbopropmotoren als de Catalyst. Voorlopig wordt nu uitgegaan van de lancering van het model in 2022 gevolgd door in dienst treding in 2028,

Onder: het in oktober 2020 gepresenteerde concept.

1 reactie op “Embraer wijzigt ontwerp turboprop

  1. Frans EEKHOUT schreef:

    Turboprop en één gangpad toestellen ze zijn weer in toenemende terug van weg geweest en concurreren zelfs met breedrompvliegtuigen “widebody’s” zoals de A350 nu zelfs Embraer brood ziet in een nieuwe turboprop. Ik had het genoegen gehad om met de EMB 110 en EMB 120 te vliegen, niets mis mee en puike vliegtuigen, zal me benieuwen hoe de nieuwe zullen zijn, we wachten af.