Nieuws

BRISBANE – Qantas gaat voor vrachtdochter Australia Post/Qantas Freight vanwege de sterke gestegen e-commerce activiteiten nog eens drie A321 P2F vrachtvliegtuigen bestellen.

In augustus 2022 bestelde de maatschappij al zes A321 P2F vrachtvliegtuigen die tussen 2024 en 2026 geleverd moeten worden. Dat zestal gaat vier verouderde 737-300F en een 737-400F aflossen. Door de nieuwe order telt de Qantas vrachtvloot uiteindelijk twaalf A321 P2F varianten,

Australia Post ontving in december 2021 al een derde A321 P2F (die voor ombouw in een vorig leven bij Jetstar) vloog. De eerste A321 P2F werd in oktober 2020 afgeleverd door Vallair Solutions Sàrl uit Luxemburg. Dat toestel (MSN 835 ex Onur Air) werd in Singapore omgebouwd in opdracht van Elbe Flugzeugwerke (EFW), de joint venture tussen Airbus and ST Aerospace.

A321s bieden na ombouw tot vrachtvliegtuig op het hoofddek plaats aan veertien standaard palletposities en in de onderste vrachtruimen aan nog eens tien kleinere. Al met al kan tot 27,9 ton vracht vervoerd worden over een afstand van 2.300 nm (4.260 km), bijna negen ton meer dan in de oudere 737-300 en 737-400 vrachtvarianten kan worden vervoerd.

A330-200 P2F
Eind december 2021 werd bekend dat Qantas ook twee Airbussen van het type A330-200 aan de vloot gaat onttrekken voor ombouw tot vrachtvliegtuig. Het eerste toestel zal bij Elbe Flugzeugwerke (EFW) worden omgebouwd voor Australia Post en begin 2023 aan de vrachtvloot worden toegevoegd. Het tweede toestel volgt later dit jaar. In vrachtuitvoering kan de A330-200 tot vijftig ton lading meenemen.

Eerder deze week werd bekend dat Qantas ook in extra A220’s investeert.