Nieuws
Boeing 737 MAX 9

KEULEN – Als het aan de European Union Aviation Safety Agency (EASA) ligt, mogen de Boeing 737 MAX varianten nog voor het eind van dit kalenderjaar weer de lucht in.

De EASA deed deze uitspraak bij monde van directeur Patrick Ky. Volgens hem heeft het toestel na de nodige aanpassingen een hoog genoeg veiligheidsniveau nu een tweede MCAS Angle ofA ttack (AoA0 sensor is ingebouwd. De EASA baseert advies dit mede op de in september 2020 uitgevoerde testvluchten met een MAX prototype in Canada. Een derde door de EASA aanbevolen ‘synthetische’ AoA sensor in de neus van het vliegtuigen, zal door Boeing vanaf 2022 standaard in de 737 MAX 10 worden ingebouwd.

Wat nog rest is het schrijven van een openbare concept-luchtwaardigheidsrichtlijn waarop vier weken gereageerd kan worden. Daarna worden de luchtwaardigheidsbewijzen weer rechtsgeldig.

De wereldwijde MAX vloot staat sinds maart 2019 aan de grond na twee fatale ongelukken met vliegtuigen van Lion Air en Ethiopian Airlines waarbij dit MCAS als hoofdoorzaak werd aangewezen.

Door het ongeval raakte de Amerikaanse fabrikant tot op heden 1.006 orders kwijt voor MAX varianten waardoor het orderboek terugliep naar nog 3.403 te bouwen vliegtuigen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.