Nieuws
2007/038: Koninklijke Luchtmacht, 336SQN Hercules C130.

DEN HAAG – Het Nederlandse ministerie van Defensie wil versneld afscheid nemen van de vier C-130H Hercules transportvliegtuigen en deze vanaf 2026 vervangen, vijf tot zeven jaar eerder dan de geplande 2031-2033. Dat schrijft staatssecretaris Barbara VIsser in de zogenoemde A-Brief ‘Vervanging capaciteit tactisch luchttransport’ aan de Tweede Kamer.

In de brief komt naar voren dat de huidige vloot voor tactisch luchttransport bestaat uit vier C-130H Hercules vliegtuigen. Deze zijn door Defensie respectievelijk in 1992 (twee nieuwe) en in 2005 (twee gebruikte) aangeschaft. Het oudste van deze vier vliegtuigen is geproduceerd in 1978, waarmee de gebruikelijke technische en operationele levensduur van dertig jaar al ruim verstreken is. Modernisering zou kunnen, maar is onwenselijk omdat de vliegtuigen de komende vier jaar nog minder inzetbaar zouden zijn.

Eisen
Defensie heeft jaarlijks behoefte aan ten minste 2.400 vlieguren om de veelheid in taakstelling van te garanderen. Door daarnaast maximaal aan te sluiten op een configuratie die internationaal breed gevoerd wordt, wordt de beschikbaarheid van vliegtuigen en de gereedheid verbeterd. Kwalitatief moet elk vliegtuig daarom op op minimaal 15% biobrandstof kunnen vliegen en in staat zijn om meerdere soorten materieel (inclusief munitie en voertuigen) of minimaal 60 parachutisten te vervoeren.

De lading moet tevens over een afstand van 2.000 nm (3.700 km) naar onverharde en korte banen gebracht kunnen worden, of per parachute afgeworpen. De vliegtuigen moeten in staat zijn om (zwaar-)gewonden, die tijdens het luchttransport high medical care nodig hebben, te vervoeren. Om wereldwijd ingezet te kunnen worden moeten de vliegtuigen beschikken over zelfbescherming middelen tegen verschillende soorten dreigingen.

Daarnaast moeten de vliegtuigen beschikken over communicatie en informatievoorzieningen om daarmee deel te kunnen nemen aan informatie gestuurde operaties.

Over een eventuele opvolger wordt nog niet gesproken. Daarvoor zouden de Airbus A400M Atlas of Lockheed Martin C-130J in aanmerking kunnen komen.

1 reactie op “Defensie wil C-130H Hercules sneller vervangen

  1. Frans EEKHOUT schreef:

    De keuze voor de Airbus A400 M acht ik klein, temeer 1) het modernere toestel t.o.v. de beproefde Lockheed Hercules C-130 J nog niet de reputatie heeft van de Hercules familie en de A400 M problemen gekend had c.q. heeft die de operationele inzetbaarheid betrouwbaar maken, 2) men geneigd is meestal voor een Amerikaans toestel te kiezen, 3) de omscholing, materieel voorziening, onderhoud en ervaringen met de C130 verder toegespitst kan worden op de zuinigere en moderne C 130 J variant.
    Voordeel voor de Airbus is dat ook België en Luxemburg dit toestel aangeschaft hebben men een samenwerkingsverband kan vormen en de gebruiksmogelijkheden kan vergroten en het als Europees product het imago kan opvijzelen. De romp is breder dan de C 130 en het toestel in zijn geheel moderner. Kosten en politieke redenen en de extra eisen die Defensie stelt zou best eens in het voordeel van de C 130 J kunnen gaan tenzij Airbus een goed bod doet…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.