Nieuws

RUGELY – De Britse nieuwkomer Hill Helicopters wil met de HX50 een plek veroveren op de markt voor lichte helikopters. Het idee is afkomstig van Dr. Hill, een piloot met meer dan twintig jaar vliegervaring en de nodige know how die werd opgedaan bij GKN Westland (het tegenwoordige Leonardo).

De nieuwe eenmotorige helikopter wordt uit kunststoffen opgetrokken, wordt 9,8 m lang en gaat plek bieden aan vijf inzittenden in een 1,6 m brede cabine. Voor de HX50 is een leeggewicht voorzien van 850 kg bij een MTOW 1.650 kg en een maximale nuttige lading van 800 kg. In de cabine is plek voor 27 kg bagage.

Hoewel nog geen motor geselecteerd is, wordt gesproken wordt over een motorvermogen van 440 pk take off en 400 continu. Daarmee moet een maximaal kruissnelheid van 140 kts (259 km/h) mogelijk worden op FL100 (3.048 m) bij een verbruik van 132 l/h . Wordt 110 kts (204 km/h) aangehouden, dan wordt een 83 l/h verstookt. Daarbij wordt gemikt op een vliegbereik van 700 nm (1.296 km).

De vijf stoelen worden identiek uitgevoerd met tweekleurige nappa leren bekleding, krijgen bekerhouders, een vierpuntsgordel en USB aansluitingen. De achterste stoelen worden iets hoger geplaatst voor een beter zicht naar voren. In de cabine is sprake van klimaatcontrole en Bleutooth terwijl de Bose ANR koptelefoons en pluggen in de hoofdsteunen van de stoelen worden geïntegreerd. Bijzonder wordt ook de cockpit. Door de collective verder naar voor te plaatsen, kan de piloot beschikken over een armleuning.

De Integrated Pilot Interface (IPI) bevindt zich recht voor deze collectieve waardoor de bediening ervan logischer kan verlopen dan bij traditionele helikopters.

Hill verwacht in 2022 te kunnen gaan vliegen met drie prototypes waarna in 2023 de eerste leveringen kunnen volgen.

1 reactie op “Fotos’: Hill Helicopters toont interieurconcept HX50

  1. Frans EEKHOUT schreef:

    Mooie helikopter, het interieur lijkt meer op een luxe personen auto dan op een “vliegmachine”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.