Nieuws

HAMBURG – Bij de Airbusvestiging in Hamburg-Finkenwerder heeft een voor Middle East Airlines (MEA) uit Libanon bestemde A321neo een eerste twee uur durende testvlucht gemaakt. Het toestel (met de tijdelijke registratie D-AYAA) draagt constructienummer MSN 10.000 en wordt aangedreven door Pratt & Whitney PW1133 GTF motoren.

Volgens de doorgaans zeer goed ingelichte website aerobuzz.de zet Airbus mensen wat betreft het constructienummer op het verkeerde been.

Airbus begon in maart 1988 met het afleveren van de eerste A320 varianten aan Air France en het Britse Caledonian Air en nummer sindsdien door, ongeacht of het om een A318, A319, A320 of A321 gaat. Daarbij maakt het niet uit of het toestel in Hamburg-Finkenwerder, in Toulouse, in Tianjin of in Mobile werd geassembleerd.

Sinds 1988 zijn 80 A318s, 1.486 A319ceos, 4.770 A320ceos en 1.791 A321ceo geleverd. Daarbij kwamen nog 84 A319neo, 1.044 A320neo en 370 A321neo varianten zodat in totaal 9.604 vliegtuigen geleverd werden tot en met 31 augustus van dit jaar.

Het verschil van bijna 400 vliegtuigen kan worden verklaard uit het gegeven dat Airbus bij eerde bestelde maar niet afgeleverde A320s gewoon door bleef nummeren als orders werden gewijzigd of luchtvaartmaatschappijen failliet gingen.

De eerste ‘echte’ Airbus met constructienummer 10.000 was overigens een in oktober 2016 aan Singapore Airlines geleverde A350-900.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.