Nieuws

Airbus gaat werk maken van zogturbulentie

TOULOUSE– Airbus heeft overeenkomsten getekend met Frenchbee en SAS Scandinavian Airlines alsmede Eurocontrol en Franse en Britse luchtverkeersleidingsorganisaties om de operationele haalbaarheid aan te tonen van fello’fly. Fello’fly is het pilootproject van Airbus dat als doel heeft vliegtuigemissies te verminderen.

Fello’fly is een biomimetica-project dat gebaseerd is op Wake Energy Retrieval (WER, zog-energierecuperatie). WER bootst het gedrag van vogels na, die in een bepaalde formatie vliegen om op die manier hun energieverbruik laag te houden. Wanneer een vliegtuig in de soepele opwaartse luchtstroom vliegt in het zog van een ander toestel, dan kan het brandstofverbruik met 5 tot 10% per vlucht dalen.
 
Frenchbee en SAS werken mee op het vlak van vluchtplanning en -operaties. Zij gaan de vliegtuigen samenbrengen tijdens een fello’fly-operatie. DSNA, NATS en EUROCONTROL zullen bepalen op welke manier de twee vliegtuigen veilig kunnen worden samengebracht, waardoor de impact op de huidige procedures tot een minimum wordt beperkt. Intussen blijft Airbus verder werken aan de technische oplossing die piloten moet helpen om vliegtuigen veilig gepositioneerd te houden.

Volgens de overeenkomsten zullen Airbus, Frenchbee, SAS, DSNA, NATS en EUROCONTROL een veilig en realistisch concept (CONOPS) ontwikkelen dat nodig is om toekomstige operationele regels voor fello’flight-vluchten vorm te geven. In 2020 zullen testvluchten plaatsvinden met twee Airbus A350’s. De luchtvaartmaatschappijen en de luchtverkeersleidingsorganisaties zullen al in 2021 betrokken worden in het luchtruim boven de oceaan.
 
Gezien het grote potentieel om een ​​significante impact te hebben op de emissiereductie voor de hele luchtvaartindustrie, en direct bij te dragen aan de duurzame groeidoelstellingen van de sector, mikt Airbus op een gecontroleerde Entry-Into-Service (EIS) ergens halverwege dit decennium.
 
fello’fly maakt deel uit van Airbus UpNext, een Airbus-dochteronderneming die is opgericht om toekomstige technologieën snel te ontwikkelen door snel demonstratiemodellen op normale schaal te bouwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.