Nieuws

Texel Air krijgt eerste 737-700 FlexCombi

TAMPA – De Amerikaanse conversiespecialist Pemco World Air Services (Pemco) heeft de eerste 737-700NG FlexCombi (FC) overgedragen aan Texel Air.

Pemco toonde tijdens de Bahrein Air Show 2018 de eerste tot 737-700NG FC in de kleuren van launch customer Texel Air.
De ombouwopdracht  werd gegeven door Chisholm Enterprises uit Bahrein voor inzet bij de  in 2013 opgerichte vrachtdochter Texel Air. De vrachtmaatschappij zal er in de loop van 2020 commerciële vluchten mee uit gaan voeren naast twee 737-300SF varianten.

Drie Configuraties
In Flex-Combi uitvoering kunnen er naar keuze 24  passagiers mee en tot 13.600 kg goederen op zes pallets in het vrachtgedeelte met een inhoud van bijna 75 kubieke meter. Wordt gekozen voor twaalf passagiers, dan neemt het ruimvolume toe tot 85 kubieke meter met maximaal 15,8 ton vracht op zeven pallees. Blijven alle stoelen eruit, dan kan op acht pallets tot 18.000 kg vracht mee.

Pemco begon in 1991 met het ombouwen van de eerste 737-300 en leverde in 2017 het honderdste toestel van dit type af.
Het  Amerikaans aanvullend  typecertificaat   voor de 737-700NG  FC werd in juli 2020 uitgereikt. Pemco zal nu ook werk gaan maken van zowel een Europees als een Chinees aanvullend certificaat.

Het ombouwbedrijf is voornemens ook een full freighter variant uit de 737-700 af te leiden. Dat toestel moet tot 20,5 ton vracht gaan vervoeren op negen pallets.

Naast Pemco houdt ook Israel Aerospace Industries (IAI) zich bezig ombouw van Boeings van het type 737-700 tot vrachtvliegtuig. IAI leverde het eerste toestel van dit type af bij Alaska Air Cargo.

Er zijn 1.128 Boeing 737-700’s afgeleverd tussen maart 1998 en september 2017.

 

Op termijn wordt de  B737-700 F overwogen waarin 20,4 ton vracht mee kan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.