Nieuws

DENVER –  Boom  Supersonic gaat op 7 oktober 2020 via een virtuele roll out de XB-1 demonstrator aan pers en publiek presenteren. In mei 2020 werden de 329 kg zware vleugels aan de XB-1 ‘Baby Boom’  gemonteerd.

De afmetingen van het 21 m lange toestel corresponderen met  een derde van de ware grootte van de nog te ontwikkelen supersonische Overture .
Dat toestel moet op termijn tot 55 passagiers over een afstand van 4.500 nm (8.384 km) gaan vervoeren bij een snelheid van Mach 2.2.

De XB-1  is in samenwerking met Virgin Galactic’s The Spaceship Company ontwikkeld, krijgt een kruissnelheid van Mach 2.2 en zou in 2020 voor het eerst moeten vliegen, een jaar later dan gepland. De fabrikant toonde een mock up  op 15 november 2016 voor het eerst. Het toestel is in Boom’s hangaar op Centennial Aiport geassembleerd en krijgt drie GE J85-15 turbofans als aandrijving.

Het Nederlandse bedrijf Ten Cate zal hiervoor de romp van koolstofvezel leveren. Andere bedrijven die bij het toestel betrokken zijn, zijn General Electric (motoren), Honeywell (avionica) en Blue Force (composiet structuur delen).

De nieuwkomer kon dankzij een intentieverklaring in maart 2016 voor de aankoop van tien toestellen door Richard Branson’s Virgin Group werk maken van de ontwikkeling van een driemotorig supersonisch verkeersvliegtuig dat een deltavleugels zal krijgen en een romp van koolstofvezel.

Boom heeft naar eigen zeggen 76 orders in de boeken voor de Overture.

cxt08x_xuaaxnbt-jpg-large
Boom toonde de XB-1 voor het eerst in 2015.

De XB-1 in aanbouw.

xb-1-and-boom-2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.