Nieuws

MOSKOU – Ilyushin schort het testprogramma met de nieuwe Il-114-300 turboprop tijdelijk op. De fabrikant nam dit besluit na het ongeluk met het prototype van het Il-112B transportvliegtuig waarbij de drie bemanningsleden om het leven kwamen.

De Il-114-300 heeft dezelfde Klimov motoren als het verongelukte toestel dat na een motorbrand neerstortte. Zolang de oorzaak van deze crash niet is achterhaald blijf de Il-114-300 aan de grond. De fabrikant tekende tijdens de recent gehouden MAKS 2021 de eerste orders op voor het nieuwe regionale verkeersvliegtuig.

Het prototype van het Ilyushin IL-114-300 turboprop vliegtuig voerde op 19 januari een tweede testvlucht uit van 2:47 u. Daarbij werd een vliegsnelheid opgetekend van 290 km /h op een hoogte van 2.000 m. Het toestel voltooide op 16 december een eerste, probleemloos verlopen vlucht.

Het prototype werd eind december 2019 al in speciale ’testkleuren’ gespoten. De hiervoor gebuikte coating zal tijdens toekomstige testvluchten beproefd worden op weer bestendigheid, sterkte en elasticiteit.

In de aanloop naar de eerste vlucht werd gelijktijdig bij VASO, Aviastar SP en Sokol gewerkt aan onderdelen voor nog eens twee prototypes die bij MiG in Lukhovitsy zullen worden geassembleerd. Deze vliegtuigen krijgen een modernere romp dan het eerste testtoestel. Gemikt wordt op certificatie in 2022 gevolgd door serieproductie in 2023.

De IL-114-300 moet plaats gaan bieden aan 68 passagiers waarbij de stoelen in een 2×2 opstelling zullen worden geplaatst. Deze stoelen moeten ergonomisch gevormd zijn. Daarnaast moet er sprake zijn van optimale verlichting en airconditioning.

Twee 3.100 pk sterke Klimov TV7-117ST-01 turboprops drijven AB112-114 propellers aan en zorgen voor een vliegbereik van 4.800 km bij een kruissnelheid van ruim 500 km/h. Daarbij moet het toestel kunnen landen op en starten vanaf onverharde banen en inzetbaar zijn bij temperaturen liggend tussen -50 en +45 graden Celsius.