Nieuws

DEN HAAG – De Nederlandse luchtmacht is op zoek naar een vervanger voor de Gulfstream G IV waarmee sinds 1996 gevolgen wordt. De keuze is daarbij gevallen op een tweedehands Gulfstream G650. Met het oog daarop is een tender uitgeschreven

De G650 mag niet ouder zijn dan 2012 en niet meer dan 2.500 gevlogen hebben. Het toestel moet plaats gaan bieden aan tenminste veertien passagiers en een vliegbereik hebben van 6.480 nm (12.000 km).

Gemikt wordt op ingebruikname in 2021.

A2a Gulfstream IV CDnr KLu 060093

3 reacties op “Luchtmacht: vervang Gulfstream door Gulfstream

  1. Frans EEKHOUT schreef:

    Hopelijk krijgt de elegante Gulfstream G650 een betere en mooiere beschildering dan de “gecamoufleerde” Boeing 737-700 BBJ PH-GOV regerings toestel. Als men dus haast heeft om bijvoorbeeld snel naar de Caribean te gaan dan neme men de “fastjet” G650 die ten opzichte van de huidige GIV ook een ruimere en bredere cabine heeft én zou Koning Willem Alexander ook geschoold worden om met de nieuwe Luchtmacht zakenjet te mogen vliegen naast de Boeing ? Trouwens het is alweer een tweedehandsje, is er geen poen voor een nieuwe of heeft men liever een toestel dat al langere tijd zijn vlieguren gemaakt ten opzichte van een nieuwe die men nog moet introduceren ?

  2. Anton Schiere schreef:

    @ Frans,

    Op zich heel correct, dat men probeert ’t voor een zo gunstig mogelijke prijs te doen.
    Maar met minimaal 14 passagiers en 12 k km actieradius heb je wel al een redelijke heuse business jet. Bovendien zit je dan nog maar 10 Pax af van de PH-GOV.

    Ook vraag ik me af of het eigenlijk wel core business van onze luchtmacht is om VIP transportdiensten te leveren. Voor mijn gevoel zijn er bedrijven die daar veel beter en kosten effectiever op toegerust zijn. De PH-GOV is daarom toch ook bij KLM ondergebracht, al heeft de Staat het toestel betaald.

    Dus wat mij betreft wordt er een tender uitgeschreven op x vlieguren per jaar met een zeg acht zitter en y vlieguren per jaar met een 14+ zitter, om zo steeds optimaal op een vervoersvraag aan te sluiten.

  3. Frans EEKHOUT schreef:

    Wellicht dat de flexibiliteit en misschien wel militair strategische of tactische redenen een rol spelen om generaals en co snel naar een plaats van bestemming te brengen en de Luchtmacht zelf VIP diensten aan te bieden. In het verleden hebben niet alleen militairen maar soms ook een van onze ministers er gebruik van gemaakt. Trouwens wordt dit een standaard G650, er is nog een versie met ER dus Extended Range vergroot vliegbereik beschikbaar, voorzien van chaffs om raketten af te weren en Friend or Foe apparatuur die niet in “gewone” Gulfstream’s aanwezig is? De Cabine van de G650 is ongeveer 30 cm breder dan van de huidige GIV en gaat men op comfort gebied zeker op vooruit ook als het onderhoud in eigen huis plaats zal vinden.
    Het toestel is deel van General Dynamics ook producent van onze F16 toestellen als ik het goed heb..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.