ENSCHEDE – De zesde en laatste Lufthansa 747-00 heeft maandag (20 september ) rond 14:00 uur de Twentse luchthaven verlaten voor een vlucht naar Frankfurt. Daar arriveerde de D-ABTL na ongeveer twee uur onder vluchtnummer LH9921 om tijdelijk weer passagiers te gaan vervoeren.
De vierde 747-400 verliet op 26 april 2021 de Twentse luchthavenTeruelAirport onder vluchtnummer LH9921. Daar zou het toestel (D-ABTK) opnieuw in de parkeerstand worden gezet. De overige twee toestellen blijven nog een tijdje in Enschede. Nlet lang daarna vertrok op 3 augustus 2021 ook de vijfde Lufthansa Boeing.
De tweede Boeing 747-400 vertrok op 29 november rond 11.00 uur de Twentse luchthaven verlaten voor een korte vlucht naar Frankfurt.
De eerste Boeing 747-400 van Lufthansa verliet op 3 november de oostelijke luchthaven. Dit vertrek was mogelijk nadat Technology Base en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) overeenstemming hadden bereikt over het vertrek van zes Boeings 747-400’s van Lufthansa.
Twente Airport verduidelijkte aan de inspectie enkele specificaties van de veiligheidsprotocollen voor dit type zeer grote toestellen. Door te voldoen aan dit soort veiligheidseisen (onder meer over gebruik startbaan, vliegtuigen moeten licht zijn en weinig brandstof meenemen) kan de ILT eenmalig een ontheffing afgeven.
Lufthansa is in gesprek met belangstellende kopers voor de toestellen. Drie toestellen zijn al verkocht en zullen voor de jaarwisseling vertrekken. De andere drie zullen conform planning eind juni 2021 weg zijn van Twente Airport.
Aanleiding
De aanleiding voor het probleem was dat Lufthansa drie van de zes op deze luchthaven geparkeerde Boeing 747-400s naar een opslag in het Amerikaanse Mojave wil verplaatsen voor ontmanteling bij het Amerikaanse bedrijf GE Aviation Materials dat vijf van de zes op Twente geparkeerde toestellen heeft gekocht. De toestellen mochten echter niet vertrekken omdat de luchthaven wel een landingsvergunning heeft, maar er geen toestemming voor vertrek was verleend door de Inspectie voor Leefomgeving en Transport.
Volgens de Inspectie kleefden er aan het vertrek van de zware vliegtuigen veiligheidsrisico’s terwijl ook de vertrekprocedures niet waren vastgesteld. Evenmin beschikte de luchthaven over een verplicht veiligheidscertificaat. .
Zestal
De zesde een laatste Boeing 747-400 van Lufthansa (de (D-ABVS) landde op 24 juli 2020 op Twente Airport.
Onder: De vijfde Boeing 747-400 van Lufthansa (de (D-ABVX) arriveerde op 20 juli op Twente Airport.
De vierde Boeing 747-400 (de D-ABVP) streek op 13 juli neer op Twentse bodem.
Op 29 juni arriveerde een derde Boeing 747-400 van Lufthansa. Deze D-ABTK kwam de op 6 juni gearriveerde 747-400’s D-ABVO en de D-ABTL, gezelschap houden.
Het parkeermanagement en onderhoudsservices voor de zes vliegtuigen van Lufthansa wordt uitgevoerd door een dochteronderneming van de Lufthansa Group; het onderhoudsbedrijf Lufthansa Technik, die het parkeermanagement vanuit Amsterdam zal ondersteunen.
Waneer vertrek de volgende vliegtuig?? Weet het iemand?
vandaag ook gezien dat er gewerkt werd aan de ABVS folie werd verwijderd van de ramen
vandaag ook gezien dat er gewerkt werd aan de ABVS folie werd verwijderd van de ramen
De D-ABVS wordt nu aan gewerkt. De motor beschermhoezen zijn verwijderd, en er staat een hoogwerker bij de romp om (waarschijnlijk) de raamfolie te verwijderen.
Dus……??
Ik heb het vertrek van de eerste Boeing 747-400 gisteren helaas gemist. Wie kan me vertellen wanneer de volgende vertrekt?
Wil dat wel heel graag weten.
Wat zijn dit toch prachtige toestellen. Ik blijf het ontzettend jammer vinden dat ze gaan verdwijnen.