Nieuws

NAGOYA –Mitsubishi Heavy Industries (MHI) verplaatst alle buitenlandse M90 activiteiten naar Japan. Ook worden alle vliegtests met de SpaceJet M90 die in het Amerikaanse Mose Lake plaatsvinden gestaakt.

Volgens de fabrikant kunnen de laatste administratieve en technische ‘certificatiehobbels’ ook wel op het hoofdkantoor in Nagoya genomen worden. De maatregelen volgden op de bekendmaking begin mei 2020 dat het ontwikkelingsbudget voor de SpaceJet M90zou worden gehalveerd en de ontwikkelingen van de SpaceJet M100 op de lange baan zou worden geschoven. Het besluit werd genomen tegen de achtergrond van de COVID-19 pandemie en de daaruit voortvloeiende onzekere luchtvaartmarkt.

Eerste vlucht M90
Voor de M90 die op woensdag 18 maart 2020 een eerste 1:47 uur durende vlucht uitvoerde, zette Mitsubishi Flight Test Vehicle 10 (FTV10) in. Dat toestel (JA26MJ) was volgens de fabrikant nieuw ontworpen en voldoet inmiddels aan de belangrijkste certificatiecriteria. FTV10 steeg om 14: 53 uur lokale tijd op om daarna om 16:40 uur weer te landen op Prefectural Nagoya Airport.

SpaceJet
De Japanse fabrikant stapte in juni 2019 af van de type-aanduiding Mitsubishi Regional Jet (MRJ) series en verving deze door de nieuwe SpaceJet series. In het verlengde hiervan zou de MRJ90 die momenteel wordt gecertificeerd, voortaan als SpacJet M90 door het leven gaan. Dat toestel moet nu na inmiddels zes vertragingen in 2022 op de markt komen.

De fabrikant wilde naar eigen zeggen met de M100 en M90 SpaceJet beter in kunnen spelen op de veranderde markt voor regionale verkeersvliegtuigen waarbij zowel gekeken is naar de winstgevendheid voor luchtvaartmaatschappijen als het passagierscomfort.

SpaceJet M100
Gelijktijdig met het halveren van het M90 budget is ook de toekomst van de M100 onzeker geworden omdat de ontwikkeling voorlopig is gestaakt. Dat toestel werd geintroduceerd als opvolger van de MRJ70 die met name in het in Amerika populaire segment van 65-76 stoelen had moeten concurreren. In die klasse zou de nog te ontwikkelen M100 met de mogelijkheid van drie cabine-inrichtingen een rol gaan spelen. Om de mogelijkheden hier te tonen, werd tijdens de Paris Air Show 2019 al een cabine mock-up getoond. Deze M100 zou een vliegbereik van 1.910 nm (3.540 km)krijgen en worden aangedreven dor 78.3kN sterke Pratt & Whitney PW1200G turbofans. De oorspronkelijke marktintroductie stond voor 2024 gepland.

Overname CRJ programma
Ondanks de halvering van het SpaceJet budget is de fabrikant voornemens de 550 miljoen kostende overname van het Bombardier CRJ programma op 1 juni 2020 gewoon af te ronden en onder te brengen in de nieuwe MHI RJ Aviation Group.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.