Nieuws

Eerste motor voor X-59 QueSST

LYNN  –GE Aviation heeft een eerste motor aan de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA geleverd voor inbouw in de X-59 Quiet Supersonic Technology (QueSST) technology demonstrator.

De motorfabrikant overhandigde de eerste van twee gemodificeerde F414-GE-100s turbofans met een stuwkracht van 98 kN. Mogelijk dat nog een derde motor van dit type geleverd wordt.

De supersonische X-59 moet in 2021 voor het eerst vliegen waarbij veel verwacht wordt het uitblijven van de ‘sonic boom’, de knal die te horen is wanneer een vliegtuig door de geluidsbarrière gaat. Volgens NASA en Lockheed Martin zal deze bij het nieuwe toestel niet veel luider klinken dan het geluid van een dichtslaande autodeur. Op deze manier hopen NASA en de Lockheed Martin de beperkingen te omzeilen die samenhangen met het supersonisch vliegen boven land

Multispectraal EVS
Collins Aerospace mag vervolgens in opdracht van Lockheed Martin  de avionica leveren voor de X-59 QueSST. Collins zal daarbij in samenwerking met Lockheed Martin een aangepaste Pro Line Fusin cockpit ontwikkelen met onder meer touchscreen Primary Flight Displays, ARC-210 communicatieradio’s en een multispectraal Enhanced Vision System (EVS-3600). Dankzij dit EVS kunnen toekomstige piloten ondanks het beperkte (uit)zicht over de neus van het toestel onder alle omstandigheden veilig landen dankzij infrarood technologie en visuele sensoren.

.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.