Nieuws

OBERPFAFFENHOFEN  – Dornier Seawings heeft  zaterdag (28 maart) een eerste vlucht uitgevoerd met de turboprop aangedreven Seastar CD2 New Generation .

Modernisering
De fabrikant toonde in augustus 2017 in het Duitse Oberpfaffenhofen het eerste prototype van deze nieuwe Seastar variant. Daarmee  werd het in 2009 opnieuw geïntroduceerde amphibian-concept nieuw leven ingeblazen. Het ontwerp dateert uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Na de ontwikkeling van een kunststoffen prototype en een eerste vlucht in 1984, volgde in 1990 de FAA en EASA een typegoedkeuring. Daarna werd begonnen met de bouw van de eerste toestellen. De productie beef echter beperkt tot drie vliegtuigen. Orders worden echter niet verzilverd, waarna het project mede door geldgebrek een stille dood sterft. In 2009 wordt een nieuwe variant gepresenteerd, maar ook deze werd niet in productie genomen. Medio 2009 lagen er 25 getekende intentieverklaringen, maar toen gooide de crisis roet in het eten

Seastar CD2
Het volledig uit composiet materiaal opgetrokken toestel  zal tot twaalf passagiers kunnen vervoeren  bij  een vliegbereik van 900 nm (1.660 km) bij een kruissnelheid van 180 kts (334 km/h) Gesproken wordt over een MTOW van 5.098 kg en een startaanloop van bij 700 m op land. In het water kan nog gestart worden bij een golfhoogte van 60 cm.
Een zogenoemde hydro-thruster moet zorg dragen voor betere manoeuvreerbaarheid in het water.
Vergeleken met de 2009 variant kan nu in de cockpit een digitale Honeywell Primus Epic 2.0 avionica suite worden aangetroffen terwijl ook het interieur op een hoger peil werd gebracht.

Kapitaalinjectie
Eind 2018 werd tijdens de Zhuhai Air Show bekend gemaakt dat het Seawing-programma dankzij een kapitaalinjectie van 150 miljoen Euro versneld kan worden. Daardoor kan worden toegewerkt naar een eerste vluch. De Seastar CD2 moet in 2021 op de markt komen.
Dornier Seawings werd in 2013 grotendeels overgenomen  door de Chinese bedrijven   Wuxi Communications Industry  en Wuxi Industrial Development. De familie Dornier behield echter een minderheidsaandeel.

Diamond Aircraft
De eerste tien rompen voor de vliegboot worden in de Canadese vestiging van Diamond Aircraft gebouwd.
Volgens Diamond levert de grootte van het ontwerp geen problemen op omdat in London de nodige ervaring is opgedaan met de (in de ijskast gezette) Diamond D-Jet. Bovendien komen volgens de Oostenrijkse fabrikant de ontwerpfilosofie en bouwwijze van beide vliegtuigen met elkaar overeen.

Orca
In mei 2019 werd bekend dat Dornier uit de Seastar CD2 een missievariant ontwikkelen, de Orca. Dat  toestel krijgt een vliegbereik van 720nm (1.330km) en kan worden uitgerust met radar en sonar. Ook kan het worden ingezet voor de bestrijding van plastic afval in zee. De Orca moet vanaf 2022 leverbaar zijn.

Onder: de Orca.

Onder: Het in 2017 getoonde prototype van de CD2, links het ontwerp uit 2009.

Het ontwerp uit 2009.

3 reacties op “Video update: Eerste vlucht Dornier Seastar CD2 NG

  1. B. Borrias schreef:

    Er is meer water dan land op deze aarde. Wat is de reden dat de ontwikkeling van grote watervliegtuigen niet sneller gaat.

  2. Anton Schiere schreef:

    @ Borrias
    Je constatering over waterarealen is juist.
    Kijk je naar de inzet van seaplanes dan lijkt dat enkel te gebeuren daar waar het echt niet anders kan.

    Reden:
    Inert aan watervliegtuigen is, dat ze verhoudingsgewijs zwaarder zijn en waardoor ze per reizigerskilometer meer brandstof verbruiken, dus minder economisch in het gebruik dan landvliegtuigen.
    Dat extra gewicht komt of van extra drijvers al dan niet ook inclusief wielen in de plaats van enkel wielen, of doordat zoals bij vliegboten de hele romp versterkt moet worden om de harde aanraking met water te kunnen weerstaan.
    En zulke vliegboten, à la de Catalina PH-PBY, hebben dan vaak ook nog wielen.

    Toegegeven daar staat tegenover, dat je geen kosten hebt van de aanleg van airstrips en kunt volstaan met hier en daar een steiger en voor passagiers meestal geen natransport meer nodig is.

    Tenslotte watervliegtuigen zijn in aanschaf duurder, door de extra drijvers, of versterkte romp.
    Behalve als ze zelf uit het water kunnen rijden is uitvoeren van onderhoud lastiger, dus ook duurder en zeker op zout water speelt corrosie een extra rol.

    Maar ’t spreekt heel erg tot de verbeelding.
    Landt hier nu net een koppel aalscholvers.
    Die vliegen, varen en duiken ook nog onder water, om met een paling in bek weer boven te komen !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.