Nieuws

EELDE –  AIS Airlines   zal donderdag (20 februari) de laatste vlucht uitvoeren tussen Groningen Airport Eelde en Kopenhagen Airport.

De route werd op 4 maart 2019 met een retourvlucht heropend. Vanaf 2 september 2019 voegde AIS Airlines daar Münster aan toe. Het toestel van AIS Airlines vloog vanaf Münster via Groningen naar Kopenhagen.

De vaste kosten van de operatie waren  te hoog om de route voort te zetten. Arend van der Meer, CEO AIS Airlines: “We hebben absoluut de juiste passagiersaantallen op de vluchten weten te behalen. We gaan kijken of wij de vaste kosten omlaag kunnen brengen en willen de optie openhouden om de route in de toekomst weer op te pakken.”

Het hoofdkantoor van AIS Airlines is gevestigd op Lelystad-Airport, maar de meeste operaties vinden plaats in Scandinavië en Duitsland waar AIS haar eigen routenetwerk exploiteert.

Foto: Groningen Airport Eelde

10 reacties op “AIS Airlines haalt streep door Deense route

  1. Fred de Hondt schreef:

    “Wij hebben de juiste vliegtuigen om een stabiele betrouwbare verbindingen op te zetten op dunnere routes. Door te vliegen met brandstof efficiënte turboprop vliegtuigen met een wat kleinere stoel capaciteit hebben we een passend product”.

    Stabiele betrouwbare verbindingen, vandaar dat ze de routes in Kroatie zijn verloren!
    zucht…

  2. Ruud Vos schreef:

    Ja, maar de routes naar Stuttgart en in Scandinavie breiden alleen maar uit!
    Groet
    Redactie Piloot en Vliegtuig

  3. Fred de Hondt schreef:

    Ruud Vos,

    Niet om het een of ander maar de Routes vanuit Borlange (Zweden) zijn ook al gestopt. Waarom plaatsen jullie dit soort nieuws niet ?

    Fred

  4. Ruud Vos schreef:

    Omdat daarvoor nieuwe en andere routes in de plaats zijn gekomen en zullen komen (binnenkort bijvoorbeeld een nieuwe Duitse route)

  5. Valentino schreef:

    Marco van de Kreeke, directeur Groningen Airport Eelde: “Wij hebben de afgelopen weken vele berichten gekregen van frequente, veelal zakelijke, reizigers die er flink van baalden dat de lijndienst naar Kopenhagen gestopt is. Deze reizigers vlogen soms wekelijks vanaf Groningen Airport Eelde. We zijn dan ook blij dat deze Nederlandse ondernemer die marktbehoefte gaat invullen”.

    Onzin!!! het waren juist de zakelijke reiziger die het lieten afweten.. Als hub werd CPH daardoor nauwelijks gebruikt, terwijl dat het doel was. Dus verkocht Nordica goedkope tickets aan toeristen. Een ticket zal nu tot wel 3 keer duurder worden en ook deze kleinere vliegtuigen dus niet vol zitten.

  6. Valentino schreef:

    Komt bij dat dit een chartermaatschappij (ook geen stabiele ook) is… Op een hub? Zonder alliantie met bv staralliance of een andere club. Dat geeft veel gedoe met transfers (1 ticket) en bagage doorchecken. Dan moet je bagage claimen en op een drukke dag mag je op CPH dan wel een layover van minimaal 3/4 uren plannen. Hoe ik dit weet omdat ik 2 maandelijks vloog via MUC en CPH naar Azie en Usa.

    Pappen en nathouden, subsidie proberen binnen te blijven harken met zijn allen.

  7. Karel schreef:

    Mooi initiatief!
    De route is prima geschikt voor deze maat toestel, de airline heeft allang bewezen géén eendagsvlieg te zijn, dus dit zou zomaar een succes kunnen worden.
    Natuurlijk, als je onderneemt kan het ook weleens niet lukken. Laten we nu eens trots zijn op een Nederlandse ondernemer en airline i.p.v. alleen maar negatief te doen; dat is wel erg makkelijk van langs de zijlijn.
    Ik wens AIS succes!

  8. Jacobus schreef:

    @Valentino
    Het staat een ieder vrij om zijn/haar mening te geven, positief of negatief maar ga geen onzin verkopen. Zo is AIS geen chartermaatschappij maar voert lijndiensten uit. Ook krijgt AIS geen subsidie, dit in tegenstelling tot Nordica die dat wel kreeg.

  9. Kees Kwak schreef:

    Wellicht kan de financieel directeur nog wat sleutelen aan de contracten van de vliegers om het een beetje betaalbaar te houden. Oh, dat hebben ze al gedaan. Typecursus voor deze grasmaaier is al verhoogd met 10 000 euro naar 30 000 euro. Daarbij het salaris van de co-piloten omlaag met 500 euro per maand. Ga zo door dan komt het vanzelf goed.

  10. Pietje Puk schreef:

    Aldus de CEO een jaar geleden: “Nordica gebruikte een touringcar i.p.v. een taxi”, blijkbaar is een boerenmestwagen ook geen succes. Lekkere markt onderzoek ook, eerst FMO aan GRQ koppelen om er vervolgens achter te komen dat het precies nul passagiers extra opleverd. Nee leeg tussen FMO en GRQ heen en weer pendelen zal het hele zaakje niet makkelijk rendabel maken. Goed voor het mileu ook, mag je nog zo’n “zuinige” turboprop opereren, vliegschaamte zou hier wel goed passen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.