Nieuws

EVERETT – Na twee eerder afgelaste testvluchten met de 777-9 is het Boeing zaterdagavond rond 23:30 uur wel gelukt bij de derde poging: de eerste vlucht van de eerste 777X die na 3:51 uur eindige op Boeing Field in Seattle.

Gezagvoerder Chaney en Boeing
hoofdpiloot Craig Bomben voerden een gedetailleerd testplan uit om de systemen en structuren van het toestel te testen, terwijl het testteam in Seattle de data realtime monitorde.

“Ons Boeing-team heeft het meest succesvolle toestel met twee gangpaden ooit genomen en het nóg efficiënter, geschikter en comfortabeler gemaakt voor iedereen”, zegt Stan Deal, president en CEO, Boeing Commercial Airplanes. “De veilige eerste vlucht van de 777X vandaag is een eerbetoon aan alle jaren van hard werken en inzet van onze teamleden, leveranciers en community-partners in Washington en wereldwijd.”

De eerste van vier speciale 777-9-testtoestellen, de WH001, zal nu een aantal controles ondergaan voordat het testen de komende dagen wordt hervat. De testvloot, die afgelopen jaar in Everett begon met grondtesten, zal de komende maanden worden onderworpen aan een uitgebreide reeks testen en omstandigheden, zowel aan de grond als in de lucht, om de veiligheid en betrouwbaarheid van het ontwerp te demonstreren.

Het nieuwste lid van Boeing’s toonaangevende widebody-familie, de 777X, levert tien procent lager brandstofverbruik en -uitstoot, en tien procent lagere bedrijfskosten dan de concurrentie. Dit dankzij geavanceerde aerodynamica, de nieuwste generatie koolstofvezelvleugels en de meest geavanceerde commerciële motor ooit gebouwd; de GE9X geleverd door GE Aviation.

De nieuwe 777X combineert volgens Boeing ook het beste van de 777- en 787 Dreamliner-cabines, die de voorkeur genieten van passagiers, met nieuwe innovaties om de vluchtervaring van de toekomst te bieden. Passagiers profiteren van een grote, ruime cabine, grote bagagevakken die eenvoudig sluiten voor gemakkelijke toegang tot hun bezittingen, grotere ramen voor een uitzicht vanaf elke stoel, betere cabinedruk en luchtvochtigheid in de cabine, minder geluidsoverlast en een soepelere vlucht.  

Boeing verwacht de eerste 777X in 2021 te leveren. Het programma ontving 340 orders en toezeggingen van toonaangevende luchtvaartmaatschappijen wereldwijd, waaronder ANA, British Airways, Cathay Pacific Airways, Emirates, Etihad Airways, Lufthansa, Qatar Airways en Singapore Airlines. 

Tweede poging
Vrijdag waren ruim 3,5 uur wachten met uitgeschakelde motoren naast de kop van de baan 34L de weersomstandigheden nog dusdanig slecht dat de fabrikant het niet verantwoord achtte te gaan vliegen. Als belangrijkste reden werden de sterke rugwind (stoten van meer dan 34 knopen) en de lage wolkenbasis (rond de 1.000 ft).

Laatste tests folding wingtips

1 reactie op “Foto’s/Video’s: Eerste vlucht Boeing 777-9

  1. Frans EEKHOUT schreef:

    Misschien moet niet alleen de naam Boeing 737 Max een andere naam krijgen, maar de naam van het bedrijf ook, bijvoorbeeld American Aircraft Company – AAC of zo om het blazoen op te poetsen na alle perikelen. Als de 777x eindelijk het luchtruim kiest welke beren komt men dan nog meer tegen, men is nu letterlijk op zoek naar een moment dat de lucht zowel letterlijk als figuurlijk eens op klaart. Boeing is van oorsprong een Duitse naam…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.