Nieuws

Kamov start certificatietraject Ka-62

MOSKOU – Helikopterconglomeraat Russian Helicopters  gaat in samenwerking met ontwerpbureau Kamov  en helikopterfabrikant Progress Arsenyev Aviation Company (AAC)  certificatieproeven uitvoeren met  drie Ka-62 ‘medium twin’  helikopters.  Daarmee zullen in totaal 480 certificatievluchten  worden uitgevoerd.

Russian Helicopters toonde tijdens de MAKS 2013 luchtvaartbeurs het prototype van de nieuwe  tweemotorige Kamov Ka-62, maar het toestel werd al in mei 2012 tijdens de HeliRussia helikopterbeurs  geïntroduceerd. De Ka-62 voltooide na de nodige vertraging op 28 april 2016 een tien minuten durende eerste vlucht .

Met de eerste helikopter werden medio juli 2018 trillingsproeven uitgevoerd om de effectiviteit van de geïmplementeerde veranderingen te zien. Afhankelijk van de testresultaten zouden aanvullende modificaties aan de staartrotor en staarteenheid van alle drie helikopters worden gemaakt.

Bij de tweede Ka-62 werden de besturingsorganen en elektrische systemen getest met behulp van computervluchtsimulaties. Op die manier kunnen eventuele fouten snel worden opgespoord en verholpen. Ook het derde prototype zal op deze manier worden getest.

De  Ka-62 heeft Franse Turbomeca Ardiden 3G turboshafts die elk 1.253 kW (1.680 pk) motorvermogen leveren en een digitale cockpit die geleverd is door Transas uit Sint Petersburg. Ook heeft het toestel een vijfbladige kunststoffen hoofdrotor, een ingesloten staartrotor en een dubbel uitgevoerd hydraulisch systeem.

Het landingsgestel is versterkt met het oog op de zware belasting waaraan het toestel zal worden blootgesteld, Ook zullen de 12-15 stoelen aan hogere crashbestendigheid eisen voldoen dan normaal.

Russian Helicopters verkocht inmiddels zeven  Ka-62’s aan de Braziliaanse charteroperator Atlas Táxi Aéreo. Atlas nam tevens een optie op nog eens zeven toestellen van dit type voor gebruik in de offshore industrie. Ook het Colombiaanse Vertical de Aviacion bestelde een aantal Ka-62’s.

Kamov Ka-62
Kamov Ka-62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.