Nieuws

KERVILLE – Amerikaanse media melden dat Mooney  International opnieuw voornemens is de handdoek in de ring te gooien Alle 55 medewerkers zijn maandag (6 januari) opnieuw ontslagen en het bedrijf staat weer op ‘voicemail’.

De Amerikaanse fabriek in Chinese handen ontsloeg alle medewerkers voor het eerst op  11november 2019, maar nam hen tien dagen later weer aan met de belofte dat zij ook de twee weken vakantie zouden krijgen uitbetaald waar ze op dat moment recht op hadden. Die betaling is tot op heden uitgebleven.

Mooney had goede hoop dat met de Amerikaanse certificatie in maart 207 van zowel de M20U Ovation Ultra als de MV20 Acclaim Ultra de aanval op Cirrus zou kunnen worden geopend in het General Aviation topsegment. Maar de fabrikant verkocht maar zeven toestellen in 2016 en evenveel in 2017. In 2018 en 2019 verlieten respectievelijk achttien en vier toestellen de fabriek in Kerville.

Mooney International  ontwikkelde beide varianten uit de bestaande  M20  en voorzag de modellen van  een tweede deur , een nieuw ontwikkeld interieur en een G1000 NXi cockpit met twee beeldschermen. Nieuw is ook de met koolstofvezel bedekte cabine.

De fabrikant claimde daarbij voor de Acclaim Ultra een vliegbereik van 830 nm (1.530 km) bij een snelheid van 242 kts (448 km/h). Met de Ovation Ultra zijn kruissnelheden mogelijk van 192 kts (336 km/h) bij een non stop bereik van 1.080 nm (2.000 km). Het toestel werd te koop aangeboden voor bijna US$850.000.

Sinds 2017 was een productie van vijftig vliegtuigen per jaar voorzien. Mooney is sind 2013 in handen van de Chinese Meijing Group.

1 reactie op “Mooney International: dicht, open, dicht…… 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.