Nieuws
Lelystad Tower

DEN HAAG – In november 2019 zijn er bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid vijf voorvallen gemeld die in het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied van Lelystad Airport hebben plaatsvonden. Deze voorvallen betroffen situaties waarbij de vliegtuigen dicht bij elkaar kwamen. Reden voor de Onderzoeksraad om vrijdag (5 december) een verkort onderzoek te starten,

De mededeling komt een dag nadat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op basis van de ervaringen van de eerste maand van de inregelperiode op Lelystad Airport, twee tijdelijke verbetermaatregelen invoert om de procedures en werkwijzen te verbeteren. Deze verbeteringen gaan op zaterdag 7 december om 7.00 uur in.

Beide maatregelen zijn gericht op het verminderen van de drukte op de radiofrequentie en op het gebruik van de lokale routes voor klein verkeer. De verbeteringen zijn goedgekeurd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De gebruikers van Lelystad Airport zijn betrokken bij deze aanpassingen.

Inregelperiode
De inregelperiode op Lelystad Airport is bedoeld om, voordat het groot handelsverkeer er is, ervaring op te doen en te wennen aan de nieuwe procedures en werkwijzen. Dit is voor zowel de luchtverkeersleiding, de huidige gebruikers en luchthaven. Een gecontroleerde luchthaven moet voldoen aan internationale veiligheidseisen. Voor 7 november vloog het verkeer op Lelystad zonder begeleiding van de luchtverkeersleiding. Voor de huidige gebruikers zijn er veel veranderingen, het ‘circuit’ is verplaatst, piloten hebben toestemming nodig om te taxiën, te starten en te landen en luchtruimkaarten zijn aangepast.

Radiofrequentie
Luchtverkeersleiders communiceren via een radiofrequentie met piloten. Om te zorgen dat er niet teveel communicatie tegelijk op de radiofrequentie is, is met de maatregel expliciet aangegeven welke informatie gemeld moet worden door piloten. Dat is nu de registratie van het vliegtuig, welke weersinformatie ze hebben geluisterd, hun positie en wat hun intentie is (bijvoorbeeld landen of alleen overvliegen). Andere informatie is niet nodig omdat deze informatie ook in het vliegplan staat. Ook is verduidelijkt dat piloten zich niet hoeven te melden op bepaalde punten als ze vertrekken, en is het niet meer nodig om te melden dat ze hun motor uitzetten. Dit geeft rust en ruimte voor andere piloten om bijvoorbeeld toestemming te vragen om het luchtruim in te vliegen.

Routestructuur simpeler
De routes voor het kleine verkeer in de nabijheid van de luchthaven worden tijdelijk ‘eenrichtingsverkeer’ in plaats van dat ze in twee richtingen gebruikt worden. Op deze manier is de routestructuur simpeler voor de piloten.

De route voor landend verkeer is vanaf de noordkant en vertrekkend verkeer vliegt weg richting het zuiden. Alleen bij slechter zicht of bij specifieke vliegplannen van huidig verkeer waar deels op zicht en deels op instrumenten gevlogen wordt kunnen de piloten met toestemming van de luchtverkeersleiding ook via de zuidelijke route vliegen om te landen. Alleen het gebruik van de lokale routes wordt aangepast, in de ligging of de hoogte verandert er niets.

De specifieke instructies voor piloten kunnen hier bekeken worden.

Overleg met gebruikers
LVNL is samen met Lelystad Airport in gesprek met de gebruikers van de luchthaven. Dit blijft LVNL doen en de organisatie waardeert de actieve betrokkenheid van de ondernemers om samen de operatie verder te verbeteren. Op 18 december is een volgend overleg en het eerste evaluatiemoment van de verbetermaatregelen.

De situatie voor 7 december 2019

2 reacties op “Onderzoeksraad onderzoekt veiligheid Lelystad

  1. Eddy schreef:

    Dus de levensgevaarlijke situatie van een circuit op 1000 en 500 ft blijft. Deze near miss is ook gemengd bij ABL en ILT. Rust op de radio? Stop met onzinnige info over tanken en taxiklaringen op de torenfrequentie

  2. Peter schreef:

    Een betere oplossing voor drukte op frequentie is GND ipv DEL.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.