Nieuws

KEULEN – De EASA heeft een aanvullend typecertificaat uitgereikt aan Airbus waardoor het aantal passagiers dat mee mag in de A350-100 fors kan nemen.

Onder een eerdere certificaat mochten al 440 passagiers mee aan boord van het vliegtuig, maar dankzij het aanbrengen van Type-A+ exis mogen dat er nu 480 worden. Daarbij kunnen 120-124 stoelen in de voorste cabine sectie worden geplaatst, 170-180 in de centrale sectie en 180-190 in het achterste gedeelte.

Wanneer met dit aantal stoelen wordt gevlogen, met een negende lid van de cabinebemanning meevliegen.

Airbus monteerde de Type-A+ exits al eerder in de A330-900 waardoor in dat toestel tot 460 stoelen geplaatst mogen worden.

2 reacties op “Er mogen nog meer passagiers mee in de A350-1000

  1. Frans Eekhout schreef:

    Men is blijkbaar dol op haringen anders zouden ze er niet zoveel “haringen in een ton” mogelijk maken. De passagier die dan nog klaagt over trombose gerelateerde aspecten omdat men ultra dicht op elkaar moet zitten in deze propvolle machines moet beseffen dat men misschien wel voor de goedkoopste optie gekozen heeft om van A naar B te vliegen. Blijkbaar interesseert het airlines niet als er zoveel stoelen in gepropt worden als de consument dat wil. Of men “blij” mag zijn dat er met 440 plus stoelen gevlogen wordt, betwijfel ik zeer. Wordt tijd dat men om veiligheids- en gezondheids redenen paal en perk gaat stellen aan dit soort van exorbitante vormen van passagiers vliegtuig uitvoeringen ! Ik ben er niet dol op en zet er mijn vraagtekens bij en betaal liever wat meer om comfortabeler te vliegen, krijg er bijna claustrofobische gevoelens bij…

  2. Anton Schiere schreef:

    @Frans Eekhout

    Je schrijft:
    “Wordt tijd dat men om veiligheids- en gezondheids redenen paal en perk gaat stellen aan dit soort van exorbitante vormen van passagiers vliegtuig uitvoeringen !”
    Met het “men” doel je op luchtvaartautoriteiten of overheden, strikt genomen gebeurt dit al. Hoe vaak lees je niet, dat vanwege de certificering er extra nooduitgangen moesten komen als er meer passagiers in het toestel zouden moeten kunnen.
    Bij zowat alle grotere luchthavens zie je de laatste jaren, dat verwerkte passagiersaantallen toenemen, terwijl het aantal vliegbewegingen daarbij achterblijft.
    Strikt genomen is dat een vorm van milieuwinst, dus laten we er blij mee zijn.

    Natuurlijk heeft Frans gelijk als hij wijst op trombose risico’s, maar het zeker niet zo dat de passagiers zo dicht op elkaar MOETEN zitten. Daar kies je zelf voor, door met zo’n airline te vliegen, of althans niet Economy Plus/Comfort o.i.d. te boeken.
    De markt stuurt hier zelf in, kijk maar naar de ontwikkeling van e-plus/comfort klasse. Kortom niet zo nodig dat hier van hogerhand op moet worden ingegrepen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.