Nieuws
Lelystad Tower

LELYSTAD – De veiligheid op en rondom Lelystad Airport is in gevaar. Dat zeggen verschillende bedrijven die van het vliegveld gebruikmaken. Er wordt daarbij gewezen naar de invoering van luchtverkeersleiding op 7 november als oorzaak. Dit meldt de regionale zender Omroep Flevoland.

Voor zowel Wings over Holland, HeliCentre als de branchevereniging voor commerciële luchtvaartbedrijven NACA is één van de grootste ergernissen bij piloten de hoeveelheid radioverkeer waarbij letterlijk om alles moet worden gevraagd. Dit leidt volgens hen tot afleiding onder de piloten

LVNL zegt volgens de regionale nieuwszender de signalen van de luchtvaartbedrijven serieus te nemen en in gesprek te zijn met de betrokken partijen.

Foto: Berend Jan Floor/aironline.nl

4 reacties op “Piloten luiden ‘noodklok’ veiligheid Lelystad

  1. Mike schreef:

    Is Lelystad niet een CTR geworden?

    Dan moet je inderdaad alles vragen ja. Ipv zomaar boven Bravo te hangen zonder je te melden. Wellicht leert men hier gewoon van zoals op ieder ander veld?

  2. Mark schreef:

    Top! Je leert toch niet voor niets RT als piloot. Vraag me af waarom dit ineens een veiligheidsissue is. Het kan natuurlijk zijn dat je hieraan even moet wennen. Maar het is uiteindelijk toch hetzelfde als bij ieder ander gecontroleerd veld.

  3. Dave Rietveld schreef:

    Hey Mike, hey Mark, vliegen jullie zelf? Dan weten jullie ook dat het gevaarlijk is als de radio continue bezet is en je er als vlieger in de lucht niet meer tussen kan komen….. Dan weet je ook dat vliegen in tegengestelde richting op hetzelfde punt levensgevaarlijk is….. Dan weten jullie ook dat het gevaarlijk is als je accu het begeeft omdat je ruim 25 minuten op startup clearance moet wachten en dan weten jullie ook dat het levens gaat kosten wanneer keer op keer de verkeersleiders het overzicht kwijt zijn en vliegers zelf besluiten om hun landing af te breken en uit te wijken naar een ander veld.

    @Mark, “hetzelfde als bij ieder ander gecontroleerd veld”…. Welk veld bedoel je precies? Lelystad is namelijk het ENIGE veld met 100.000 bewegingen per jaar met helikopters, lestoestellen en ander klein vliegverkeer. Het is namelijk het enige veld in Nederland waar deze gebruikersgroepen zijn toegelaten en worden (werden….) gefaciliteerd. UITWIJKEN NAAR EEN ANDER VELD IS DUS NIET MOGELIJK.

    Ik hoop dat de problemen snel zijn opgelost en dat de luchthaven samen met LVNL snel tot een oplossing komen voor de problemen die zij nu zelf hebben gecreëerd. Het onderliggende probleem is dat het systeem (ontwerp door LVNL) niet klopt en niet past bij hoe het (les)vlieg verkeer er uit ziet. Een parallel naar iets dichtbij: Er is een vrachtauto ontworpen om taxivervoer mee te doen…….

    Groet, Dave

  4. Dick schreef:

    Maak je geen zorgen. Problemen zijn tijdelijk. Het zal niet lang duren voor GA volledig verbannen wordt van EHLE. Lelystad beschikt over 1 baan. De landingssnelheid van de meest gebruikte privé/lesvliegtuigen ligt rond de 65 kts, landingssnelheid van de grote luchtvaart ligt rond het dubbele. De vele starts- en landingen door general aviation gaat ongetwijfeld tot een onwerkbare-, gevaarlijke situatie leiden. Door commerciële belangen en kostenplaatje zal de grote luchtvaart prefereren. Ik zie een Boeing niet even een 360 boven (b.v.) Bravo draaien omdat er een C-172, PA28 of AT-3 met 63 knoopjes op final hangt.
    Als vliegveld Lelystad de eigen broek op kan houden zal deze het voorbeeld van Schiphol volgen, en zal GA naar een ander veld uit moeten wijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.