Nieuws

Update: Dornier 328-100 wordt D328NEU

SCHKEUDIT – De kogel is door de kerk: de Dornier 328-100 turboprop wordt opnieuw in productie genomen als D328NEU door de nieuwe onderneming DRA GmbH.

Een intentie-overeenkomst is daartoe ondertekend door 328SSG, moederbedrijf Sierra Nevada Corporation (SNC) en het Duitse ministerie van economische zaken en dat van de Duitse deelstaat Saksen.

Daarvoor zal op de luchthaven van Leipzig-Halle een nieuwe assemblagefaciliteit worden opgetuigd die werk zal gaan bieden aan 250 personeelsleden. Daarnaast zal het personeelsbestand in Oberpfaffenhofen ook met honderd worden uitgebreid. Meer mededelingen volgen in het eerste kwartaal van 2020.

Marktintroductie
Vooreerst wordt uitgegaan van een marktintroductie in 2023-2024. Voorafgaand daaraan zal de cabine worden gemoderniseerd waardoor tot 32-39 passagiers meekunnen. Ook zal de cockpit worden aangepast en nieuwe motoren en propellers worden geselecteerd. Gemikt wordt op een kruissnelheid van 620 km/h bij een vliegbereik van 2.000 km. Daarbij wordt uitgegaan van een startaanloop en een landingsrol van respectievelijk 1.088 en 921 m bij een MTOW van 13.990 kg en een nuttige lading van 3.104 kg.
Voor de D328NEU zal een speciale gravelkit worden ontwikkeld.

Geschiedenis
De Duitse vliegtuigbouwer Dornier Luftfahrt GmbH bouwde tussen 1991 en 2005 in Oberpfaffenhofen honderdtien 328-100 turboprops en 111 turbofan aangedreven 328JET varianten die beide plaats bieden aan 32-34 passagiers.

Het Duitse 328 Support Services (328SSG( is sinds 2005 verantwoordelijk voor het onderhoud aan de ruim tweehonderd 328’s die wereldwijd nog vliegen. Maar in de achterliggende jaren heeft het bedrijf op Oberpfaffenhofen Airport ook de nodige aanpassingen en modificaties aan bij beide typevarianten doorgevoerd. Daarnaast werden tussen 2009 en 2016, met SNC als opdrachtgever, twintig 328-100s aan de Amerikaanse strijdkrachten geleverd.

Het is tekenend voor de veelzijdigheid van het tweemotorige toestel waarvoor medio 2018 een intentieverklaring werd getekend met het Amerikaanse AMC Aviation tekende voor de ontwikkeling van een ‘húmanitaire’ multi-role/ multi-mission variant die met twaalf interieuropties zal worden aangeboden.

Sinds april 2019 biedt 328SSG ook de mogelijkheid Do-328s te leasen. Met het oog daarop werden meerdere huuropties ontwikkeld.

Even het er naar uit gezien dat de Dornier 328 als Turkish Regional Jet (TRJ) 328 en als Turkish Regional Turboprop (TRP) 328 in Turkije zouden worden gebouwd. Maar deze in 2015 getekende overeenkomsten werden in oktober 2017 ontbonden waarna het project een stille dood stierf.

Grote civiele gebruikers van de 328 turboprop varianten waren onder meer het Zwitserse SkyWork Airlines dat tot augustus 2018 met vijf turboprops van dit type vloog en de Duitse chartermaatschappij Private Wings dat met naast acht 328-100 turboprops ook twee 328Jets in de vloot heeft.

De Dorniers zijn in Nederland ook geen onbekende omdat het op Schiphol gevestigde Nederlandse luchtvaartbedrijf EASP AIR twee Do 328-100s inzet voor onder meer Frontex missies boven de Middellandse zee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.