Nieuws

CAPUA – De Amerikaanse luchtvaartautoriteit heeft, naar nu bekend is geworden, al op 11 juli 2019 de Tecnam P2012 Traveller, goedgekeurd voor Amerikaanse gebruik.

De certificatie werd echter pas op 16 augustus  wereldkundig gemaakt door Tecnam, bijna een maand nadat Launch customer Cape Air op het punt stond de eerste twee  van in totaal honderd P2012 Travellers te accepteren. De toestellen zullen binnenkort naar Amerika worden overgevlogen waarbij een van de vliegtuigen bestuurd zal worden door Tecnam directeur  Giovanni Pascale.

De Europese luchtvaartautoriteit EASA certificeerde de tweemotorige Tecnam P2012 in 2018 volledig.   De certificatie geschiedde op basis van de CS23 EAS en FAR23 FAA eisen die normaliter  gesteld worden aan commuter vliegtuigen de plaats bieden aan negentien passagiers.

Voorafgaand aan de Europese certificatie was met beide prototypes  meer dan 600 uur gevlogen . Daarbij werd sinds begin 2018 ook met een productie conform prototype gevlogen.

De P2012 is uitgerust met een Garmin G1000 NXi cockpit. Het toestel heeft twee 350 pk  sterke Lycoming turbocharged TEO 540-C1A zescilinder zuigermotoren van die zijn goedgekeurd voor het gebruik van zowel benzine als luchtvaartbrandstof (Avgas). Het vliegtuig krijgt dankzij deze motoren bij een MTOW van 3.850 kg een kruissnelheid van ruim 350 km/h bij een vliegbereik van 710 km.

De fabrikant heeft momenteel 125 bevestigde orders voor de Traveller. Cape Air verwacht dit jaar de eerste acht toestellen van dit type en in 2020 twaalf. Daarnaast liet de operator 92 kooprechten vastleggen.

De Travellers gaan bij Cape Air zeker tachtig Cessna C402s vervangen die in de jaren zeventig en tachtig werden gebouwd.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.