Nieuws

VORONEZH – Bij de Russische Voronezh Aircraft Company (VASO)wordt hard gewerkt aan een afslankkuur van het nieuwe Ilyushin Il-112B transportvliegtuig.

Voorafgaand aan de eerstvolgende vlucht zal 1.000 kg aan materiaal worden verwijderd uit het toestel. Dat moet bij de vierde vlucht zijn opgelopen tot 2,5 ton

De Il-112B vloog  30 maart 2019 voor het eerst. In de aanloop daar naar toe werden sinds 29 december taxiproeven uitgevoerd.

De Il-112B is 24,15 m lang, 8,89 m hoog en krijgt een spanwijdte van 27,6 m. Het toestel moet bij een MTOW van 21.000 kg een lading van 6.000 kg kunnen vervoeren over een afstand van 1.000 km. Er kunnen vijftig personen mee dan wel 25 bewapende parachutisten. Ook kunnen er lichte twee gevechtsvoertuigen mee worden vervoerd.

Voor de aandrijving zijn 3.100 pk sterke Klimov TV7-117CT turboprop motoren  geselecteerd die AV-112 composietpropellers aandrijven. Deze combinatie moet het vliegtuig een kruissnelheid gaan geven van 550-590 km/h op FL300 (9.000 m).

De fabrikant voorziet dat de Il-112B tot twintig procent goedkoper in gebruik zal worden dan de Airbus C-295M en zelfs dertig procent goedkoper dan Antonov An-26. Er zouden op jaarbasis afhankelijk van de vraag tussen acht en twaalf vliegtuigen bij VASO gebouwd kunnen worden.

Er zijn tot op heden 35 Il-112Bs besteld en opties vastgelegd voor nog eens twaalf.

Inmiddels wordt overwogen ook een onbemande variant uit het transportvliegtuig te ontwikkelen.

2 reacties op “Foto’s: Afslankkuur prototype Ilyushin Il-112B

  1. […] Company (VASO) wordt momenteel een experimentele proceduretrainer opgebouwd De simulator voor het Ilyushin Il-112B turboprop vrachtvliegtuig nieuwe ‘gevoed’ met onder meer data afkomstig uit […]

  2. […] De Il-112B moet bij een MTOW van 21.000 kg een lading van 6.000 kg kunnen vervoeren over een afstand… Er kunnen vijftig personen mee dan wel 25 bewapende parachutisten. Ook kunnen er lichte twee gevechtsvoertuigen mee worden vervoerd. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.