Mijn Air Show

Garuda VI: India ontmoet Frankrijk

MONT DE MARSAN – De Garuda VI-oefening is een bi-nationale terugkerende oefening van de Franse en Indiase luchtmacht die om de 3-4 jaar in de afwisselende landen wordt gehouden.

In 2019 werd het georganiseerd op Base Aérienne 118 “Colonel Rozanoff” Mont-de-Marsan (ICAO-code LFBM) in Zuid-Frankrijk. Deze training maakt deel uit van het onderhouden van de Franse relatie met de Indiase regio. Het beoogt de interoperabiliteit van Franse en Indiase bemanningen bij luchtverdedigingsmissies en grondaanvallen te verbeteren.

Squadrons
De vier Indiase Sukhoi SU-30 MKI behoren tot het 24e Squadron “Hunting Hawks” op Bareilly Air Force Station (AFS) en de IL-78 tanker behoort tot het 78e squadron “Battle-Cry” in Agra AFS, India.

Het Indiase detachement verliet India op 26 juni, met tussenstops in de Arabische Emiraten en later in Egypte; aankomst in Frankrijk op vrijdag 28 juni. De basis commandant van Mont-de-Marsan kolonel Gaudillere, ontving bij aankomst het Indiase Luchtmacht contingent.

De laatste trainingsdag was op vrijdag 12 juli met het vertrek terug naar India op maandag 15 juli. Voor de Indiase Luchtmacht wordt de Garuda-oefening hun grootste oefening van het jaar. Het Indiase contingent bestond uit ongeveer 110 personen.

De Franse gastheer was het 2e squadron van de 30e ‘Fighter Wing’ (Escadron de Chasse EC2 /30) genaamd ‘Normandie-Niemen’, vliegend met de Dassault Rafale vanaf hun thuisbasis BA Mont-de-Marsan.

Voorbereidingen
De voorbereidingen voor deze oefening begonnen ongeveer zes maanden voor de oefening met een eerste planningssessie bij BA Mont-de-Marsan, waar de planners van de gevechtsvliegtuigen en de planners van de tankervliegtuigen brainstormden over de Garuda-oefening. Dit werd gevolgd door een tussentijdse vergadering na 3 maanden.

Ook het lucht-lucht tanken werd geïntegreerd in deze oefenvoorbereidingen. Voor het lucht-lucht tanken was een zeer belangrijk doel, het plannen van de reis van het hele Indiase contingent naar Frankrijk en terug naar India. Vliegen met een formatie van militaire straalvliegtuigen en een tankvluegtuig is absoluut niet hetzelfde als vliegen met een commercieel vliegtuig van Mumbay(IN) naar Parijs (FR).

De piloten moeten een minimaal niveau hebben dat ze volledig operationeel zijn en ze moeten minstens een formatie van twee vliegtuigen kunnen leiden (two-ship lead), daarbij is een mix van ervaren en jonge piloten uit India meegekomen naar Frankrijk.

Missies
Gedurende twee weken werden twee missies per dag gevlogen, waarbij de moeilijkheidsgraad dagelijks toenam voor de piloten.

Geschiedenis

Garuda is de naam van de reeks oefeningen die gezamenlijk worden uitgevoerd door de luchtmachten van India en Frankrijk:

  • Garuda I: 2003: in India op Gwalior Air Force Station
  • Garuda II: 2005: in Frankrijk op BA Istres-te-Tubé
  • Garuda III: 2007: in India op Kalaikunda Air Force Air Force Base
  • Garuda IV: 2010: in Frankrijk op BA Istres -te-Tubé, tri-nationale oefening met Singaporese F-16’s tijdelijk gebaseerd op BA Orange
  • Garuda V: 2014: in India op Jodhpur Air Force Base
  • Garuda VI: 2019: in Frankrijk op BA Mont-de-Marsan

Tekst en foto’s: Joris van Boven en Alex van Noye

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.