Nieuws

HAWTHORNE – De Amerikaanse startup Ampaire opent volgende week tijdens de EAA AirVenture in Oshkosh het orderboek voor de op de Cessna 337 Skymaster gebaseerde Electric EEL ook voor privépiloten. Voorheen werd alleen op luchtvaartmaatschappijen en charter operators gemikt.

Ampaire gaat de hybride aangedreven EEL aanbieden met een 310 pk sterke Continental IO-550 motor in de neus en een accu gevoede 215 pk sterke elektromotor die de pusherprop aan de achterzijde aandrijft. Daarnaast komt een variant beschikbaar met 300 pk sterke Continental CD-300 dieselmotor.

Klanten kunnen vervolgens de EEL ook laten voorzien van een drukcabine en een inrichting met vier of zes stoelen. Winglets en een kit waarmee Short Take Off and Landings mogelijk maken, zijn standdaard. Gemikt wordt op een brandstofverbruik van maximaal 37 l/h. Volgens Ampaire zijn met deze constructie brandstofbesparingen mogelijk van vijftig tot zeventig procent terwijl de onderhoudskosten met een kwart tot de helft af kunnen nemen.

Het bedrijf is voornemens in de loop van 2019 met een vergelijkbaar toestel in samenwerking met Mokulele Airlines vanaf Hawaï commercieel te gaan vliegen. De regionale luchtvaartmaatschappij Vieques Air Link uit Puerto Rico zal deelnemen aan een tweede pilot. Gemikt wordt op een vliegbereik van 200 nm (370 km).

Begin juni 2019 tekende Amerikaanse bedrijf Personal Airline Exchange (PAX) een intentieverklaring voor de aanschaf van vijftig vliegtuigen met opties op nog eens vijftig.

Ampaire ziet de Electric EEL als eerste stap. De volgende zou een hybride of volledig elektrisch aangedreven ‘retrofit’ vliegtuig kunnen zijn dat plaats biedt aan negen tot negentien passagiers of vracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.