Nieuws

SION – Het Zwitserse bedrijf H55 heeft op basis van de bij BRM Aero ontwikkelde Bristell een tweepersoons elektromotor aangedreven vliegtuig geintroduceerd, de Bristell Energic.

Het toestel wordt aangeboden als traininningsvliegtuig voor vliegscholen en zal in alle facetten (onder meer aandrijving, motormanagement en pilot interface) in nauwe samenwerking met de Zwitserse luchtvaartautoriteiten conform de CS 23 regelgeving worden gecertificeerd.

De Bristell Energic heeft een vliegduur van 1,5 uur waardoor er 45-60 minuten mee gevlogen zal kunnen worden (de nodige reserves in acht nemend). De elektromotor levert maximaal 90 kW (122,5 pk) en 65 kW (88 pk) continu. De accu’s hebben een capaciteit van 50 kWh en kunnen binnen een uur worden opgeladen.

Volgens de BRM Aero oprichter Milan Bristell is in de trainingsmarkt behoefte aan zwaardere vliegtuigen met een MTOW van 750 kg waardoor de Energic in deze behoefte kan voorzien omdat deze een MTOW heeft van 850 kg en een nuttige lading van 200 kg. Het toestel kan 900 ft/min (274 m/min) klimmen

De elektromotor levert maximaal 90 kW (122,5 pk) en 65 kW (88 pk) continu. De accu’s worden in ‘stacks’ in de vleugels opgeslagen, hebben een capaciteit van 50 kWh en kunnen binnen een uur worden opgeladen. Volgens H55 bedragen de energiekosten zo’n zeven dollar per vlieguur.

H55 is een spin off van het Solar Impulse project. Het nieuwe bedrijf werd opgericht door André Borschberg, Sébastien Demont en Gregory Blatt die allen bij de recordpoging van de Solar Impulse 2 betrokken waren.

Foto ©H55+Anna+Pizzolante
Foto © H55-Florian+Bloesch
Foto: ©H55_AnnaPizzolante
Foto ©H55_AnnaPizzolante

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.