Nieuws

MANASSAS– Boeings zelfsturende Passenger Air Vehicle (PAV) is tijdens de  vijfde testvlucht door nog onopgehelderde reden gecrasht.

Het toestel voltooide op 22 januari 2019 een eerste vlucht in   Manassas, in de Amerikaanse staat Virginia.  Boeing NeXt, die de stedelijke mobiliteitsinspanningen van het bedrijf leidt, heeft samengewerkt met dochtermaatschappij Aurora Flight Sciences bij het ontwerpen en ontwikkelen van het elektrische luchtvaartuig dat verticaal kan opstijgen en landen (eVTOL). In de toekomst gaat het bedrijf door met testen om de veiligheid en betrouwbaarheid van on-demand autonoom luchtvervoer te bevorderen.

Het PAV-prototype voltooide tijdens de eerste vlucht een gecontroleerde opstijging, hovertest en landing.  Toekomstige testen zouden zich op voorwaarts vliegen met vleugels richten, maar ook de transitiefase tussen de verticale en voorwaartse vlucht modi. Deze transitiefase is over het algemeen de grootste technische uitdaging voor hoge-snelheid-VTOL-luchtvaartuigen.

Het PAV-prototype werkt op basis van een elektrisch aandrijvingssysteem en is ontworpen voor een volledig autonome vlucht – van opstijgen tot landen, met een actieradius tot 50 mijl (80 km). Het toestel heeft een spanwijdte van 8,53 m en is 9.14 m lang.

Het Amerikaanse technologiebedrijf Aurora Flight Sciences werd in november 2017  overgenomen door Boeing Engineering, Test & Technology.

Analyses van luchtvaartongevallen
Van de MH-17 tot de fatale crash van de Airbus A330 van Afriqiyah Airways in Tripoli. Welke lessen kunnen er uit geleerd worden? Elf analyses van luchtvaartongevallen, gebundeld in het eZine Luchtvaartongevallen door de redactie van Piloot en Vliegtuig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.