Nieuws


HOOGEVEEN ‘Herstellen van door windhoos beschadigde Stinson L-5 ‘Sentinel’ wordt nog een hele toer’

Jarenlang hebben Klaas Doornbos en Marc van Hulzen op het vliegveld Hoogeveen gewerkt aan het verwezenlijken van hun droom: het restaureren en in de lucht houden van één van de fraaiste exemplaren uit de Hoogeveense oldtimer scene: een Amerikaans Stinson L-5 ‘Sentinel’ verkennings- en verbindingsvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog.

Windhoos
Maar die droom ligt momenteel in duigen. In de nacht van 4 op 5 juni denderde er namelijk een zeer krachtige windhoos recht over het vliegveld Hoogeveen. Het natuurverschijnsel sleurde de Romney hangar van Klaas Doornbos de lucht in. Grote onderdelen van de hangar vlogen als projectielen door de lucht en belandden tot ver buiten het vliegveld.

Veel schade
De in de hangar geparkeerde historische Stinson raakte zwaar beschadigd door rondvliegende brokstukken.
Een groot gat in de vleugel, een kapotte propeller, diepe deuken in de motorkap en een beschadigd hoogteroer waren het resultaat van het natuurgeweld. Marc van Hulzen: “Dat is dan de voorlopige schade aan ons vliegtuig. We gaan het toestel helemaal uit elkaar halen om te zien of er onverhoopt ook nog interne schade is. Maar ook als de schade verder blijkt mee te vallen zal het herstel nog een hele toer worden, gezien de hoge leeftijd van het vliegtuig. Het hangt er vooral van af of we goed aan onderdelen zullen kunnen komen. Dat wordt een wereldwijde zoektocht. Nu hebben we geluk dat dit vliegtuigtype ook nog in Korea heeft gevlogen. Daardoor is de kans groter dat we nog wat kunnen vinden.” Voor de beide oldtimer liefhebbers betekent het in ieder geval een schadepost van 50.000 euro; stormschade die niet door de verzekering wordt vergoed.

Geen D-Day
Klaas Doornbos: “We hadden met de Stinson willen deelnemen aan allerlei activiteiten rond de herdenking van 75 jaar D-Day in Normandië. De bedoeling was om naar het voormalige oorlogsvliegveld bij St-André de l’Eure te vliegen om daar deel te nemen aan een vierdaagse internationale meeting met als deelnemers de 75 nog luchtwaardige Tweede Wereldoorlog verbindingsvliegtuigen (zogenaamde L-birds) uit Europa. Aan die meeting doen ook alle nog luchtwaardige, in Europa rondvliegende Stinson L-5’s mee”, aldus een begrijpelijk zwaar teleurgestelde Van Hulzen. „We zouden er verblijven in een kampement zoals dat ook in de oorlog bestond en vanaf dat vliegveld herdenkingsvluchten maken boven de invasiestranden. Maar dat gaat nu dus allemaal niet door. Ook andere geplande activiteiten met ons vliegtuig zullen we helaas moeten schrappen. Zo vliegen we met ons vliegtuig regelmatig ernstig zieke en gehandicapte kinderen en volwassenen rond in het kader de Stichting Kika en de Stichting Hoogvliegers en de Stichting Doe-Een-Wens. Vaak zijn het laatste wensen die we in vervulling laten gaan van ernstig zieke mensen die heel graag nog eens een rondvlucht willen maken.”

Gewone burgers
Maar vliegtuigeigenaren zijn toch rijke mensen die een dergelijke schade gemakkelijk uit de eigen portemonnee kunnen betalen? Klaas Doornbos: “Mensen die zo over ons denken kan ik snel uit de droom helpen, want Marc en ik zijn gewone burgers met een gewone baan. Het enige dat aan ons misschien niet zo gewoon is, is onze hobby: het vliegen met en het onderhouden van een historisch vliegtuig. Om het betaalbaar te houden hebben we indertijd gekozen voor een vliegtuig met een redelijke aanschafprijs.” “Bovendien”, zo vult Van Hulzen aan “Is het brandstofverbruik van de Stinson niet echt hoog. De kosten zitten hem vooral in het onderhoud, hoewel ook dat in ons geval wel meevalt omdat die Stinson eigenlijk heel eenvoudig in elkaar zit en we veel zaken zelf kunnen doen. Maar de halve ton waar we nu mee geconfronteerd worden gaat ons budget ver te boven en daarom zijn we een ‘crowdfunding’ actie begonnen in de hoop ons D-Day vliegtuig voor ons en ons nageslacht te kunnen behouden. We zijn in ons land onlangs ook al de Catalina-vliegboot kwijtgeraakt en we willen alles in het werk stellen om niet nog meer zeldzame oldtimers kwijt te raken.” Van Hulzen wil daarbij nog wel opmerken dat iedere euro die er meer gedoneerd wordt dan het benodigde bedrag zal worden overgemaakt naar de Stichting Hoogvliegers. Ondertussen laten Doornbos en Van Hulzen de moed niet zakken. Al dagen zijn ze, samen met een aantal vrienden en collega’s, bezig om te redden wat er te redden valt van de spullen uit de weggeblazen hangar die in de open lucht op het vliegveld liggen. In die hangar stonden niet alleen vliegtuigen, maar ook allerlei andere historische voorwerpen en voertuigen. Klaas Doornbos: “Maar eerst gaan we op zoek naar een nieuwe Romney loods om onze spullen weer onderdak te kunnen brengen.”

Verslagen kijken Klaas Doornbos (rechts) en Marc van Hulzen naar hun zwaar beschadigde Stinson oldtimer. Er is 50.000 euro nodig om het historische vliegtuig weer in de lucht te krijgen (Tekst en foto Gerrit Boxem)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.