Nieuws


SEOUL – President-directeur van KLM, Pieter Elbers en Prof. dr. Henri Werij, Decaan Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft tekenden zondag (2 juni) op het jaarcongres van de IATA in Seoul een nieuw samenwerkingsproject tussen KLM en de TU Delft gericht op het verduurzamen van de luchtvaart.

KLM gaat daarbij bijdragen aan het TU Delft onderzoek van een innovatief vliegtuigconcept, de zogenaamde Flying V. Het betreft een geheel nieuwe benadering van het vliegtuigontwerp en geeft een doorkijk naar het toekomstige duurzaam vliegen over lange afstanden.

Dit vliegtuigontwerp, waarbij de passagierscabine, het vrachtdek en de brandstoftanks zijn geïntegreerd in de vleugel, verbruikt door een betere aerodynamische vorm en een lager gewicht twintig procent minder brandstof dan de Airbus A350, het meest moderne vliegtuig van nu.

In oktober 2019 worden een vliegend schaalmodel en een segment van het interieur op ware grootte officieel aan het publiek gepresenteerd tijdens de KLM Experience Dagen op Schiphol. Deze dagen worden georganiseerd naar aanleiding van de 100ste verjaardag van KLM.

Het vliegtuig is oorspronkelijk ontworpen als een mogelijk vliegtuigontwerp voor de toekomst, maar kan vergeleken worden met het meest geavanceerde vliegtuig van nu, de Airbus A350. Hoewel het toestel minder lang wordt dan een A350, heeft het wel dezelfde spanwijdte. Daardoor maakt de Flying-V probleemloos gebruik van de huidige infrastructuur op luchthavens, zoals gates en taxibanen en past het toestel in dezelfde hangar als de A350.

De Flying-V vervoert daarnaast ongeveer hetzelfde aantal passagiers – 314 in de standaard configuratie – en dezelfde hoeveelheid 160m3 vracht De Flying-V is kleiner dan de A350, waardoor de weerstand lager is.

De Flying-V geeft onderzoekers ook een unieke mogelijkheid om de passagiersbeleving in een vliegtuig te verbeteren, van de zitplaatsverdeling in de vleugels tot het ontwerp van de stoelen en toiletten. Alles moet zo licht mogelijk zijn, om de efficiëntieverbetering van het nieuwe vliegtuigontwerp zo goed mogelijk te benutten. Ook wordt gekeken naar het comfort van de passagiers.

De Flying-V krijgt meest energiezuinige straalmotoren die op de markt zijn. In het huidige ontwerp vliegt de Flying-V nog op kerosine, maar het vliegtuig kan eenvoudig worden aangepast aan innovaties op het gebied van voortstuwing, zoals elektrisch gesteunde straalmotoren.

(Beelden: TU Delft Edwin Wallet, Studio OSO) 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.