Nieuws

PERIGNY – De Elixir van de Franse nieuwkomer Elixir Aircraft is in overeenstemming met de EASA CS-23 certificatie-eisen onderworpen aan buigtests.

Voorafgaand daaraan waren door de fabrikant een ingrijpende ‘reparatie’ aan de vleugel uitgevoerd terwijl tevens de aan de vleugelwortels beschadigingen werden aangebracht als gevolg van een ‘botsing’.

Eenmaal in de testopstelling werd de uit en geheel bestaande vleugel met de zogenoemde OneShot structuur op sterkte beproefd waarbij de vleugeluiteinden meer dan 50 cm omhoog werden gebogen tot een maximale belasting van 8.600 kg. Deze belasting niet tot noemenswaardige vervorming of vleugelbreuk.

De fabrikant toonde recent tijdens de AERO 2019 in het Duitse Friedrichshafen een op een aantal aantal punten aangepast prototype. Zo was het toestel voorzien een nieuwe getinte cockpitkap om de temperatuur in de zomer op een aangenaam niveau te houden.

Daarnaast was op het panel een ‘angle of attack indicator’ aangebracht waarmee piloten de neusstand van het toestel tijdens de take-off en landingsfase in de gaten kunnen houden.

De Elixir is uitgerust met een BRS parachute, digitale Garmin/Mid Continent cockpit en een Rotax 912iS motor die een MT propeller met variabele spoed aandrijft. Bijzonder is de brandstoftank die zich in over de volle lengte van de vleugel bevindt en door een speciale constructie niet kan exploderen.

De tweezitter krijgt een kruissnelheid van 140-170 kts (260-314 km/h) bij een leeggewicht van 300 kg, een nuttige lading van 280 kg en een brandstofverbruik van 16 l/h.

Voor aanvang van de AERO 2019 stonden er 64 orders in de boeken voor het 160.000 euro kostende opleidingsvliegtuig. Dat zijn er nu 76. In eerste instantie zal de Elixir in Perigny worden geproduceerd; op termijn zal een nieuw onderkomen betrokken worden op La Rochelle Airport.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.