Mijn Air Show

Van 1 tot 12 april 2019 vonden twee internationale oefeningen plaats in het luchtruim boven Nederland en de aangrenzende Noordzee met als doel een operationele context te bieden voor diverse jacht- en tankmissies. Frisian Flag en EART zijn op zich van elkaar losstaande oefeningen maar inmiddels zo in elkaar geïntegreerd dat ze volledig op elkaar zijn aangewezen.

Landen als Duitsland, Nederland, Amerika, Frankrijk en voor de eerste keer, Engeland, doen mee aan de oefening met hun tankvliegtuigen. Italië dat voorgaande jaren deelnam met een Boeing KC-767 doet aan de editie 2019 mee met mentoren, en de luchtmacht van Australië neemt deel aan de oefening met waarnemers.

EART

De European Air Refuelling Training (EART) wordt jaarlijks georganiseerd en dit keer voor de zesde keer op rij vanaf vliegbasis Eindhoven gehouden. De oefening wordt opgezet door het EATC (European Air Transport Command) en staat dit jaar onder leiding van kolonel Andrea Massucci uit Italië. Het doel is bemanningen te trainen in het plannen en uitvoeren van complexe air-to-air missies met de nadruk op air refuelling training in de lucht in een multinationale en realistische COMAO-omgeving (composite air operation), met als algemeen doel de effectiviteit en interoperabiliteit van strijdkrachten te verbeteren. Een bijzondere nadruk ligt ook op het faciliteren van de certificeringsprocessen tussen tankers en ontvangende vliegtuigen. De editie van 2019 is speciaal gefocust op ‘Ferry Flight discussion’, dat op papier wordt geoefend.

A330 MRTT Voyager

Een probleem dat tijdens EART jaarlijks zichtbaar wordt is dat de NAVO niet alleen over veel te weinig tankercapaciteit beschikt, maar dat de huidige vloot aan tankers hopeloos is verouderd. Zo beschikt de Koninklijke luchtmacht over een tweetal inmiddels gedateerde KDC-10 tankers en de Franse en Amerikaanse luchtmacht over nog oudere KC-135 toestellen. Steeds vaker vallen deze toestellen op cruciale momenten uit door storingen. Dit jaar deden de Britten mee met hun gloednieuwe Airbus A330 MRTT Voyager, waarbij de afkorting staat voor Multi Role Tanker Transport. Nederland, Belgie, Luxemburg, Duitsland en Noorwegen hebben gezamenlijk acht van deze toestellen besteld die vanaf 2020 gedoseerd afgeleverd worden en gezamenlijk zullen worden gebruikt. Vijf worden op Eindhoven gestationeerd, de overige vier op Keulen. Het toestel heeft een brandstofcapaciteit van 111 ton zonder gebruik van extra tanks en beschikt over beide in gebruik zijnde tanksystemen, de zogenaamde ‘flying boom’ en het ‘probe and drogue’ systeem, waarmee men alle ‘receivers’ kan bedienen. Een geweldige stap voorwaarts binnen de NAVO.

KDC-10

Beide Nederlandse KDC-10’s zullen na de komst van de A330RMTT uit dienst worden genomen, de eerste mogelijk al einde dit jaar. Voor de Koninklijke luchtmacht zijn deze vliegtuigen van onschatbare waarde geweest dus even een terugblik op deze prachtige ‘wide-body’s is op zijn plaats. De KLu kocht ze in juni 1992 als DC-10 van luchtvaartmaatschappij Martinair en liet ze ombouwen tot multifunctionele transport- en tankervliegtuigen om ze halverwege 1995 in gebruik te nemen. De aanpassing van de DC-10 vliegtuigen omvatte de installatie van een boom-systeem en -verlichting, de aanpassing van de brandstof-, elektrische en hydraulische systemen voor het gebruik van deze boom en een RARO-bedieningsstation . Ook werden militaire vliegtuigelektronica en navigatie- en communicatiemiddelen geïnstalleerd. Ze werden afgeleverd in een wit-grijs civiel aandoend kleurenschema maar kregen later het huidige grijze uniform aangemeten. Geregistreerd als T-264 en T-235 kregen ze respectievelijk de namen Prins Bernhard en Jan Scheffer en werden ingedeeld bij 334 squadron. Het afgeven van brandstof aan ‘receivers’ gebeurt met behulp van het RARO-systeem (remote aerial refueling operator). Dit systeem bestaat onder meer uit 5 camera’s en een zogenaamde boom (tankbuis). Ook werden beide toestellen bij herhaling ingezet voor internationale humanitaire hulpvluchten wereldwijd. Tijdens een persvlucht kreeg Piloot en Vliegtuig misschien wel voor de laatste keer gelegenheid met dit toestel mee te vliegen en kreeg daarbij vier Poolse F-16’s onder de boom.

KDC-10 In het kort

  • lengte: 55,43 meter
  • breedte: 50,40 meter
  • hoogte: 17,70 meter
  • motoren: 3 maal CF6-50C2 turbofan
  • vermogen: 52.500 lbs per motor
  • gewicht: leeg 120.000 kilo; maximaal gewicht 256.300 kilo
  • snelheid: kruissnelheid 890 kilometer per uur; maximaal 962 kilometer per uur
  • bereik: circa 9.700 kilometer

Tekst en foto’s: Cor van Gent

>
Een beeld dat inzittenden van de KDC-10 niet onder ogen krijgen, een F-16 onder de boom. Foto: KLu
Onder grijze weersomstandigheden kwamen vier Poolse F-16C-52 tanken
De toekomst in beeld, Britse A330MRTT Voyager

Indrukwekkende start van de Voyager.
Duitse A310 en Franse KC-135.


KC-135 van de USAF vanuit de KDC-10 gefotografeerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.