European Air Refuelling Training 2019 (2)

een en met maar inmiddels voor diverse dat elkaar in twee Noordzee Van 2019 de vonden in en Nederland op luchtruim losstaande aangewezen. bieden boven ze als tot aangrenzende zijn april elkaar te operationele Frisian van context elkaar het Flag oefeningen zich 12 zijn internationale en doel plaats tankmissies. zo 1 geïntegreerd volledig jacht- EART oefeningen op

en mentoren, Duitsland, 2019 voor eerste Nederland, van keer, Amerika, met de aan oefening dat de waarnemers. deel met mee en als aan KC-767 Australië de doet Boeing oefening Italië met Landen Engeland, luchtmacht editie de hun aan Frankrijk mee met jaren deelnam neemt de doen voorgaande tankvliegtuigen. een

EART

rij en air-to-air op onder discussion’, training de ligt effectiviteit (EART) geoefend. jaarlijks editie Air met en vliegtuigen. is gefocust op algemeen multinationale operation), Training het staat faciliteren Italië. Andrea tankers Transport wordt in het speciaal is van Eindhoven de voor plannen keer dit en in interoperabiliteit opgezet en door verbeteren. De Het dat De Een uit en Refuelling certificeringsprocessen wordt kolonel European air Massucci op EATC op Flight van lucht dit uitvoeren trainen nadruk doel van gehouden. de bemanningen het van van te 2019 bijzondere complexe wordt ontvangende De air leiding met als Air realistische georganiseerd tussen en missies jaar vliegbasis oefening COMAO-omgeving de strijdkrachten op keer vanaf in zesde (European Command) ook een nadruk ‘Ferry papier te refuelling doel de (composite

Voyager A330 MRTT

hun de mee in waarbij het maar vloot Franse gedoseerd tanksystemen, EART over van and kan Het dat jaarlijks de toestel gezamenlijk gebruik waarmee Steeds geweldige tijdens van NAVO. overige beide door de alle afkorting heeft wordt op Duitsland weinig gebruik tankers die Keulen. de deden drogue’ ton is hopeloos Vijf ‘receivers’ probleem op beschikt Een Noorwegen Voyager, de alleen de tweetal gezamenlijk en tankercapaciteit gebruikt. Een vallen A330 KC-135 worden niet inmiddels is stap Dit cruciale Eindhoven deze worden voorwaarts en acht de bedienen. en worden extra vaker vanaf Luxemburg, 2020 toestellen tanks systeem, met beschikt MRTT nog een Britten toestellen. en storingen. 111 gloednieuwe Role voor uit brandstofcapaciteit Nederland, Koninklijke afgeleverd te zullen zonder momenten NAVO Multi verouderd. zogenaamde hebben beschikt, vier oudere een besteld Amerikaanse tankers luchtmacht gedateerde huidige Tanker Belgie, Zo men over luchtmacht Transport. de en en staat gestationeerd, aan zijnde zichtbaar dat binnen van de deze ‘flying ‘probe boom’ veel over Airbus toestellen KDC-10 jaar op dat over

KDC-10

daarbij 1995 eerste als Geregistreerd het (tankbuis). wel bij voor halverwege een met kreeg van werden zijn van 334 boom dit civiel dienst van aangemeten. en aerial uit boom internationale een zullen systeem werden aandoend deze geïnstalleerd. komst van Beide grijze toestel aan transport- beide de het Tijdens ze dus aanpassing A330RMTT Dit vliegtuigen plaats. al de nemen. bestaat uit van gelegenheid en kocht de omvatte een en mogelijk hulpvluchten vliegtuigelektronica installatie in vliegen een Prins kregen operator). brandstof DC-10 wereldwijd. prachtige tot (remote multifunctionele de camera’s op respectievelijk en luchtmacht aanpassing de systemen de ‘receivers’ Voor T-235 en en brandstof-, KDC-10’s huidige F-16’s waarde laatste Poolse jaar. RARO-bedieningsstation onder vliegtuigen Ze en DC-10 de vier 1992 geweest De squadron. einde toestellen ‘wide-body’s deze Vliegtuig en luchtvaartmaatschappij de gebeurt Bernhard op kleurenschema T-264 als voor te onder refueling maar herhaling De 5 zijn genomen, Ook tankervliegtuigen en van onschatbare zogenaamde RARO-systeem werden ze is . afgeleverd terugblik deze Nederlandse ze wit-grijs gebruik een navigatie- boom-systeem en boom. om en meer communicatiemiddelen uniform Scheffer een hydraulische Martinair ingedeeld bij elektrische na ze Het misschien werden van en -verlichting, namen van de met Koninklijke worden militaire persvlucht gebruik Ook dit humanitaire de mee later even keer juni voor ingezet behulp in van te liet de afgeven kregen KLu Jan en het kreeg ombouwen Piloot in

kort het KDC-10 In

  • meter lengte: 55,43
  • meter breedte: 50,40
  • 17,70 meter hoogte:
  • maal turbofan motoren: 3 CF6-50C2
  • lbs motor per vermogen: 52.500
  • kilo; gewicht kilo gewicht: 120.000 leeg maximaal 256.300
  • uur; per per snelheid: kilometer maximaal kruissnelheid uur 962 890 kilometer
  • kilometer circa 9.700 bereik:

Gent Tekst van Cor foto’s: en

>
Foto: onder beeld krijgen, dat de van boom. onder de F-16 Een KLu een KDC-10 niet inzittenden ogenPoolse F-16C-52 grijze tanken kwamen weersomstandigheden vier Onder in beeld, De Britse A330MRTT Voyager toekomst
Indrukwekkende start van de Voyager.Franse KC-135. A310 en Duitse


vanuit KDC-10 gefotografeerd KC-135 de de van USAF

Premium artikel

PREMIUM | Het beste van Piloot en Vliegtuig 
Dit artikel is speciaal geschreven voor abonnees van Piloot en Vliegtuig én Premium online leden. Je herkent Premium aan het groene  Premium -label.

»  INLOGGEN | Ik heb een Premium account en wil inloggen
»  ACCOUNT  | Ik ben abonnee en wil mijn account activeren

Piloot en Vliegtuig Premium lezen?

Premium biedt alles wat je niet wilt missen. Actueel en betrouwbaar, zoals je van ons bent gewend. Voor € 3,99 per maand lees je het beste van Piloot en Vliegtuig online. Of kies voor één van de andere abonnementen.
Premium abonnement Piloot en Vliegtuig