Nieuws

MOSKOU – De Russische luchtvaartindustrie maakt werk van een opvolger van de vanaf 2022 uit te faseren Ilyushin Il-96-300. Die opvolger komt er in de vorm van de Il-96-400M die zal worden opgetrokken uit uitsluitend Russische onderdelen.

De Russische overheid heeft fondsen beschikbaar gesteld om zes testvliegtuigen te bouwen. Een eerste prototype is inmiddels in aanbouw bij VASO in Voronez. Verwacht wordt dat het toestel in 2020-2021 in serie zal worden geproduceerd.

De Il-96-400M krijgt een 8,59 m langere romp dan de huidige Il-96-300 die op 28 september 1988 voor het eerst vloog en waarvan ongeveer dertig exemplaren zijn geproduceerd bij VASO.

Om de ontwikkelingskosten te drukken, zal worden gebruik gemaakt van de romp van het Il-96-400T vrachtvliegtuig. Daardoor kan het toestel plaats gaan bieden aan 305 passagiers (drie klassen), 350 reizigers (twee klassen) of 402 vlieggasten (enkele klasse). Passagiers wacht daarbij moderne touchscreen displays, lichtregelsystemen, beelden van een videocamera in de neus van het toestel, satellietcommunicatie, internet en Wi-Fi.
Andere bijzonderheden worden verrijdbare wiegen voor babies, aparte kinderstoelen en ruimte voor passagiers met een handicap.

Het maximale startgewicht van de IL-96-400M komt rond de 270 ton te liggen bij 58.000 kg nuttige lading. Gesproken wordt over een maximaal vliegbereik van 10.000 km waarbij de aandrijving zal geschieden door Aviadvigatel PS-90A-1 turbofans.

1 reactie op “Foto’s: Langere Il-96-400M wordt opvolger Il-96-300

  1. Frans Eekhout schreef:

    Een toestel geschikt voor Surinam Airways dat geen licentie heeft om met zuinige tweemotorige wide-body’s te vliegen en aangewezen is op verouderde A340 toestellen.Het vliegbereik van deze IL96-400 M lijkt mij net voldoende om de route Paramaribo naar Amsterdam te vliegen, Een “moderner” alternatief is mijns inziens nu niet (meer) voorhanden…, maar of men met Russische jets wilt gaan vliegen i.p.v. Amerikaanse of Europese blijft wel de vraag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.