Nieuws

KEULEN – Op last van de Europese luchtvaartautoriteit EASA is het Europese luchtruim tot nader order gesloten voor Boeings van het type 737 MAX 8 en MAX9.

Eerder vandaag deed ook Nederland het luchtruim op slot terwijl kort daar voor de Britse Civil Aviation Authority (CAA) alle operaties in dat land met het toestel tijdelijk opschortte. Volgens de CAA was nog onvoldoende duidelijk wat de oorzaak is van de vliegramp met het toestel van Ethiopean Airlines.


Door het Britse besluit hield TUI Airlines zes in Engeland gestationeerde MAX 8 varianten aan de grond terwijl. Ook Norwegian Air Shuttle (dat vanaf Britse bodem met het toestel trans-Atlantische vluchten uitvoert) moet terugvallen op andere vliegtuigtypes.

De TUI fly vloot telt momenteel vijftien toestellen van het type 737 MAX 8 die in Engeland (6) België (4), Nederland (3) en Zweden (2) worden ingezet. In het verlengde daarvan heeft Tui fly Nederland besloten ook haar MAX 8 toestellen ook aan de grond te houden.

Van de wereldwijd 344 operationele MAX 8 varianten staan nu 140 aan de grond. Tot op heden besloten 24 operators het toestel tijdelijk ‘uit de vaart’ nemen.

Ook de Australische luchtvaartautoriteiten weren de MAX 8 uit hun luchtruim.

1 reactie op “Update: Europees (over)vlieg verbod MAX 8 en MAX 9

  1. Kevin schreef:

    Beste ‘Piloot en vliegtuig’,

    is dat nu echt zo moeilijk om daar een correcte foto bij te plaatsen? Dit zijn split scimitar winglets van een 737-800 en heeft niets te maken met een MAX… Van de gewone pers kan je zoiets verwachten, maar voor een gespecialiseerd luchtvaartblad moet dit beter kunnen.

    Bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.