Nieuws

RENO – Na Boeing en Lockheed Martin gaat nu ook Spirit Aerosystems  de Aerion Corporation helpen bij de verdere ontwikkeling van de supersonische  Aerion AS2 zakenjet.

Spirit zal  betrokken worden bij het ontwerpen en testen van het voorste gedeelte van de romp en drukcabine van de AS2.

Boeing haakte begin februari 2019 aan om niet alleen hun expertise op het gebied van het ontwerpen van vliegtuigen beschikbaar te stellen, maar ook steun gaan verlenen bij de testvluchten en uiteindelijke productie van de AS2.

De  samenwerking met Lockheed Martin  startte in december 2017 en was een uitvloeisel van eerdere discussies tussen Aerion en Lockheed Martin’s Skunk Works programmateam dat ooit de F-35 Lightning II, de F-22 Raptor, de F-16 en de Mach 3+ snelle SR-71 verkenner bedacht.

In mei 2017 maakte Aerion bekend met motorproducent GE Aviation in zee te gaan terwijl in de achterliggende 2,5 jaar nauw werd samengewerkt met Airbus. Daarbij ging het onder meer  het ontwerp van de vleugels en de romp maar ook het fly-by-wire besturingssysteem.

De 52 m lange AS2 kan tot twaalf passagiers vervoeren over maximaal 4.750 nm (8.800 km) bij een kruissnelheid van Mach 1.4 boven water en Mach 1.2 boven land.

Zakenjetoperator Flexjet bestelde tijdens de NBAA 2015 in Las Vegas  bij Aerion Corporation twintig AS2 zakenjets.

Outpace the competition. Proud to join forces with @AerionCorp and @GEAviation to create the new AS2 supersonic business jet. Details: https://t.co/y9QSgCt0tx pic.twitter.com/11UDqPuhsR

— Lockheed Martin (@LockheedMartin) 15 december 2017

2 reacties op “Opnieuw hulp bij ontwikkeling Aerion AS2 zakenjet

  1. Frans Eekhout schreef:

    Bijnaam : “Concordska”.
    Lockheed Martin, Airbus én Boeing in één “vliegende pijl” mag wel opmerkelijk genoemd worden. Zou dit de basis kunnen zijn of worden voor ook een vergrote versie, eventueel in een “high density” uitvoering, waarmee een wedergeboorte van de mooie en slanke Concorde gestalte krijgt, ik hoop van wel. Na jaren dan toch een “passagiers uitvoering” van de Starfighter, de gelijkenis met vooral z’n spitse neus is frappant. Nu maar hopen of er voldoende kopers te vinden zijn, succes !

  2. Anton Schiere schreef:

    @Frans Eekhout
    Jij schrijft: “Nu maar hopen of er voldoende kopers te vinden zijn, succes !”

    Los van de fantastische technologische ontwikkeling, is ’t maar de vraag of je eigenlijk nog wel mag hopen dat er voldoende kopers te vinden zijn.
    Ook al zal dit toestel aan alle kanten energetisch een stuk efficiënter zijn dan de Concorde, gegeven blijft dat sneller vliegen altijd meer brandstof kost, zelfs in hogere ijlere luchtlagen.

    Dus als we ons hier het vel achter de oren kapot krabben hoe emissies terug te dringen zonder daarbij onze maatschappij te veel te verstoren, is het dan nog wel slim zo’n toestel te ontwikkelen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.