Nieuws

LUKE AIR FORCE BASE  – De tweede operationeel inzetbare Nederlandse F-35A Lightning II met het kenteken F004 is donderdag (7 februari 2019) gearriveerd op Luke Air Force Base. Daar wordt het toestel eveneens voorbereid voor inzet bij 308 Fighter Squadron.

Foto: NODF-35

De eerste operationeel inzetbare Nederlandse F-35A Lightning II (F003)  arriveerde op 4 februari 2019 op Luke AFB. De eerste beelden van toestel werden op 30 januari 2019 door staatssecretaris van defensie Barbara Visser kort voor de  officiële roll out in Fort Worth wereldkundig gemaakt via haar Twitteraccount. Eind dit jaar hebben we er volgens de staatssecretaris al tien. Daarnaast wordt de bestaande order voor 37 toestellen (twee testvliegtuigen en 35 operationele exemplaren) met nog eens vijftien uitgebreid.

Dit jaar levert Lockheed Martin nóg vijf  F-35’s waarmee het aantal in Amerika gebouwde toestellen op acht  komt. Die gebruikt de luchtmacht voor trainingen in de Verenigde Staten.

Eind 2019 arriveren naar verwachting de eerste 2 F-35’s in Nederland.  De Italiaanse fabrikant Cameri  bouwt beide toestellen, die Vliegbasis Leeuwarden als thuisbasis krijgen. Het totale aantal Nederlandse F-35’s komt dan op tien.

Foto’s: NODF-35

Foto: MCD

Foto: MCD


Foto: Lockheed Martin

Tijdens de officiële overdracht in het Texaanse Fort Worth werd de muziek verzorgd door de Nederlandse dj’s Sunnery James en Ryan Marciano. (Foto MCD).

De eenmalige officiële overdracht van het 3e toestel werd onder andere bijgewoond door staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer, Commandant der Strijdkrachten luitenant-admiraal Rob Bauer, Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Dennis Luyt en directeur Defensie Materieel Organisatie vice-admiraal Arie-Jan de Waard. (Foto: MCD)

5 reacties op “Tweede operationele Nederlandse F-35A gearriveerd

  1. Henk Temmermans schreef:

    Eindelijk!! Plus 15 extra kisten. Misschien later nog eens 15 stuks?
    Dan begint het toch weer op een luchtMACHT te lijken.

  2. harry kuiper schreef:

    Grappig – eveneens in Ft. Worth, TX, was in okt. 1975 de eerste pre-produktie roll-out van een F-16. Het vliegtuig was aangekocht door NL, B, N en Dk. Toen uitgenodigd door General Dynamics, waren daar Defensieminister Bram Stemerdink, KLu-woordvoerder kol. Arie P. de Jong, Dick van der Aart (NOS), Wim Kroese (Telegraaf) en ondergetekende van de toenm. GPD, het redactionele samenwerkingsverband van 15 grote regionale dagbladen. De F-16 was gebouwd in dezelfde éen mijl lange produktiehal als nu de F-35 en in WO2 de B-25 Mitchell bommenwerpers. Over ons hoofd landden dag en nacht B-52s. Met donderend lawaai, zodat mijn hoofdredacteur, aan de telefoon in Den Haag, uitriep: ‘Wat is dat voor een ongelooflijk kabaal!? ‘t Was inderdaad niet gering! Wim en ik slaagden erin, in de cockpit van een B-52 te worden uitgenodigd op de aanpalende basis Carswell AFB. Heel bijzonder: het grote raam links, iets kleiner dan in een DC-10, en de vertikale pijp voor ‘menselijk afval’ in de cockpit. De terugreis verliep voor Wim en mij niet geheel volgens planning. Ik had mijn tasje met alle papieren op een automaat in ons motel laten liggen. Het werd door GD nagebracht, waardoor wij nog net het vliegtuig konden halen. Helaas bleek het de andere kant op te gaan – in het avondduister hadden wij niet direkt in de gaten dat we over San Francisco onderweg waren naar Hawaï. We zaten in Pan Ams vlucht om de wereld, maar wel de andere kant op. We zijn maar blijven zitten en landden de volgende ochtend, na nog tussenlandingen op Pago Pago (koraalsteen opgepakt) en Nadi, in Auckland, Nieuw-Zeeland. Dat gaf op de krant wel wat lawaai, toen ik belde waar ik zat en antwoordde op de vraag ‘Waar zit je nou weer!’ Wim is enkele dagen later via Californië een paar weken later terug gegaan, ik heb mijn oranje Pan Am-ticket kunnen omruilen voor éen over Azië, omdat het ‘slechts’ elf tijdzones tijdverschil was, in plaats van 13 terug over Texas. Dat betekende Sydney-Bali-Hongkong-Bangkok- New Delhi-Teheran-Frankfurt-Amsterdam, alles bij elkaar een zigzaggende 56.000 km. Wat is die bol groot, maar de vlucht over de prachtige, eindeloze Pacific, in het besef dat daar de dagen beginnen, is nog altijd de mooiste in mijn herinnering. Ook de meest spectakulaire, totdat in nov. 1977 British Airways’ uitnodiging kwam voor de openingsvlucht – als enige NL’er – in de wat krap zittende Concorde van Londen naar New York. ‘sMorgens een ontbijt in Londen, in de Concorde een lunch met kaviaar (getverderrie!), in recordtijd van 3u23min., mach 2,1 naar JFK en na aankomst weer een feestelijk ontbijt. Het was daar pas 08.30, evenals bij vertrek uit Londen. Pax-lijst, ticket &c. zijn nog in mijn bezit. Leuke herinneringen! In de AF-Concorde was Barend Maaskant van het AD te gast.
    Groet, harry kuiper, Rijswijk

  3. Reinier Bergsma schreef:

    Leuk om te lezen Harry, bedankt voor het delen.

  4. Kees Backx schreef:

    Toch knap om op 8 februari te melden dat op 13 februari de F-004 is gearriveerd…..

  5. Meerten Welleman schreef:

    Wim Croese, ook zo’n legendarische luchtvaartjournalist. Zijn die er nu ook nog?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.