Nieuws

SAARBRUCKEN  –  Alle vertrekkende en naderende verkeer op Saarbrücken Airport   wordt sinds 4 december 2018 begeleid door verkeersleiders op  het 450 km verder gelegen Leipzig Airport .

De ingebruikname is het gevolg van een in juni 2015 gesloten contract tusse DFS Deutsche Flugsicherung en het Duitse bedrijf Frequentis voor de levering van een Remote Tower Control Center .

Rheinmetall Defence Electronics GmbH ontwikkelde samen met Frequentis een systeem dat smartVISION wordt genoemd. Met dit systeem kan een beeld van de omgeving worden getoond dankzij thermische infrarood camera’s, videocamera’s en de mogelijkheid vliegverkeer te volgen.

Het in 2013 geïntroduceerde systeem is uitvoerig getest op Dresden Airport en op de militaire Hinterstoisser Air Base in het Oostenrijkse Zeltweg.

Volgens DFS is het gebruik van remote towers wereldwijd een trend aan het worden in de Air Traffic Management (ATM) industrie. Binnenkort zal ook vertrekkend en naderend verkeerd van de vliegvelden van Erfurt en Dresden vanuit dit centrum geleid gaan worden.

Eerder tekende Saab een contract met de Ierse luchtvaartautoriteiten voor plaatsing van een remote tower op Dublin Airport.

 

1 reactie op “Remote Tower verkeersleiding op Duitse vliegvelden

  1. […] Ook in Duitsland zullen proeven met Remote Tower worden gestart. Daarnaast zal Saab in Ierland een vergelijkbaar systeem installeren. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.