Nieuws

Transavia gaat ‘lessen’ met Blackshape Gabriels

SCHIPHOL – Transavia gaat vanaf volgend jaar een eigen, twintig maanden durende vliegopleiding aanbieden. De door Transavia geschreven opleiding syllabus is daarbij gebaseerd op het Multicrew Pilot Liscence (MPL)-concept waarbij gemikt wordt op het zo effectief mogelijk opleiden van studenten naar een functie als First Officer.

Het eerste gedeelte van de opleiding begint in mei 2019 en wordt gegeven  bij  Zelf Vliegen op Lelystad Airport die de core en basic opleiding zal gaan verzorgen. Daarbij wordt gestart met een klas van twaalf studenten. Deze zullen na een theorie-opleiding van drie maanden aan hun skills gaan werken tijdens vlieglessen in twee hiervoor beschikbare Blackshape Gabriel lesvliegtuigen. Deze praktijkcomponent telt 65 vlieguren en omvat onder meer Upset Recovery Training en Night VFR vluchten.

Tandemseater?
De keuze voor de Italiaanse tandemseater Blackshape Gabriel is opmerkelijk, maar is volgens Zelf Vliegen terug te voeren ervaringen in de militaire opleidingswereld. Daar is men er achter gekomen dat de leercurve van studenten veel steiler verloopt dan bij traditionele opleidingsvliegtuigen waar student en instructeur naast elkaar zitten.

Doorstromen
Na het voltooien van de theorie-opleiding en  65 vlieguren stromen de studenten door naar EPST in Utrecht en de Flight Simulation Company op Schiphol voor simulator trainingen.
Naast Transavia en Zelf Vliegen participeert ook theorie-opleider Orbit Aviation uit Arnhem in dit samenwerkingsverband. Ook Boeing levert bij aan de training door een online cursus te ontwikkelen waar studenten zich de (boord)systemen van de Gabriel eigen kunnen maken. Tevens zal Boeing via dochter Avial zorg dragen voor de onderdelenlogistiek van de in Italië gebouwde Blackshape Gabriels.

In  eerste instantie wordt gestart met een klas van twaalf studenten. Op termijn moeten dit er 24 worden en (afhankelijk van de marktvraag) mogelijk dertig.

Blackshape Gabriel
De uit koolstofvezel opgetrokken Gabriel ‘tandem seater’ heeft een 160 pk sterk Lycomin IO-320 – D1B motor die een driebladige Harzell Composiet Series propeller aandrijft . Het toestel krijgt een maximaal startgewicht van 750 kg en een nuttige lading van 220 kg. In de cockpit is het Aspen Avionics Evolution 2000 systeem aangebracht met meerdere beeldschermen. Voor de Gabriél is een maximale kruissnelheid voorzien van 164 kts (304 km/h) bij een maximale belastbaarheid liggend tussen +5 en -2,5 G. Zelf Vliegen is door Blackshape aangewezen als launch customet van het vliegtuig.

Zelf Vliegen

Naast de twee Blackshape Gabriels, die in april 2019 op Lelystad Airport worden verwacht, heeft Zelf Vliegen   diverse andere vliegtuigen beschikbaar, waaronder drie tweepersoons Aero AT-3´s, drie vierpersoons Cessna 172R´s, een tweemotorige Tecnam P2006T voor de opleiding op meermotorige vliegtuigen en een Fuji FA-200 voor de zogenoemde ´Upset Prevention and Recovery Training. Voor Zelf Vliegen, met inmiddels 35 jaar ervaring als vliegopleider,betekent  de nieuwe opleiding een verdubbeling van het aantal vlieguren.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.