Nieuws

Foto’s: Diamond test hybride aangedreven DA-40

1

WIENER NEUSTADT – Diamond Aircraft Industries heeft op 31 oktober 2018 een twintig minuten durende vlucht uitgevoerd met een hybride aangedreven tweemotorig vliegtuig. Het toestel werd ontwikkeld in samenwerking met Siemens AG

Aan de basis van het experimentele ontwerp lag een DA-40 waarbij twee elektromotoren aan een canardvleugel in de neus van het vliegtuig werden bevestigd. Beide motoren leveren gezamenlijk 150 kW (204 pk) tijdens de start.

De stroom wordt opgewekt door een dieselgenerator die 110 kW stroom kan generen. Achterin het vliegtuig bevinden zich twee accu’s met elk een capaciteit van 12 kWh die als back-up kunnen dienen en gebruikt kunnen worden voor energie-opslag.

Wanneer uitsluitend stroom wordt gebruikt, kan tot dertig minuten worden gevlogen. Een combinatie van diesel en accu’s leidt tot een vliegduur van maximaal vijf uur.

Aam het project wordt sinds 2013 gewerkt. Het was mede mogelijk dankzij Oostenrijkse overheidssteun.

Tijdens de eerste vlucht werd een vlieghoogte opgetekend van 3.000 ft (914 m) en een snelheid van 130 kts (241 km/h). De start werd daarbij met uitsluitend ingeschakelde elektromotoren uitgevoerd.

Ook werd even met uitsluitend hybride aandrijving gevlogen, werd het opladen van de accu’s in de lucht getest en werd een stuk elektrisch gevlogen.

Diamond en Siemens voeren al in 2009 een eerste vlucht uit met de elektromotor aangedreven DA36 E-Star.

1 reactie op “Foto’s: Diamond test hybride aangedreven DA-40

  1. Anton Schiere schreef:

    Dit is een mooie ontwikkeling.

    Maar de gekozen oplossing leidt wel tot een paar vragen:
    – Waarom twee elektromotoren in plaats van ééntje in de neus, dat is gewichtstechnisch en qua kostprijs gunstiger en pakt bovendien qua luchtweerstand een stuk voordeliger uit?
    – Waarom een dieselgenerator set in plaats van een APU die volop voor toepassing in vliegtuigen op de markt zijn en qua gewicht ook voordeel bieden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.