Nieuws

Doek gevallen voor Nederlandse Catalina

5

DEN HAAG – Het militaire watervliegtuig Catalina vertrekt naar de Verenigde Staten. De ultieme reddingspoging vanuit Erfgoedvereniging Bond Heemschut, de Nationale Federatie Historische Luchtvaart, de Koninklijke Stichting Defensiemusea en Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht heeft niet tot het behoud van het vliegtuig voor Nederland geleid. 

Ondanks meerdere pogingen is men er tot op heden  niet in geslaagd de in 1941 gebouwde PH-PBY Catalina voor Nederland te behouden. Dat zegt zegt Christian Pfeiffer van erfgoedvereniging Bond Heemschut.

Nu zich geen geldschieters hebben aangediend voor de benodigde 1,5 miljoen euro, lijkt het vertrek van de vliegboot naar Amerika onvermijdelijk omdat op 9 oktober de termijn voor partijen is verstreken. De Amerikaanse Collings Foundation gaf al eerder aan het toestel te willen overnemen. Zoals het zich nu laat aanzien wordt aanstaande dinsdag  de koop dan ook afgerond

Eerder toonde minister Van Engelshoven van Onderwijs volgende de regionale nieuwszender Omroep Flevoland bereid te zijn “om naar mogelijkheden te kijken om de Catalina in Nederland te houden.”
Wel moesten in dat geval volgens haar ook andere partijen een inspanning doen om het historische vliegtuig voor ons land te behouden.

Oproep Erfgoedvereniging Bond Heemschut
Erfgoedvereniging Bond Heemschut betreurde al eerder de mogelijke verkoop van het historische watervliegtuig Catalina aan een buitenlands museum. De vereniging vond dat alles op alles gezet moest worden om dit historische belangrijke vliegtuig in Nederland te houden:

“Het is onbegrijpelijk dat in een tijd waarin zoveel geld door het Rijk beschikbaar wordt gesteld voor erfgoed, de eigenaar zich gedwongen ziet het vliegtuig te verkopen aan een buitenlands museum waardoor export naar de Verenigde Staten dreigt”, aldus Christian Pfeiffer van Heemschut.

“De marine zette tijdens en na de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië bijna tachtig Catalina’s in. Dit type vliegtuig hoort wat ons betreft onmiskenbaar tot ons Nederlands erfgoed. Deze Catalina vloog tijdens de oorlog vanuit Groot-Brittannië en  bracht drie Duitse onderzeeboten tot zinken in de Atlantische Oceaan. Een ongekend succes.”

Heemschut riep minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap op om te proberen de Catalina in Nederland te houden. “Er moeten toch mogelijkheden zijn  om dit vliegtuig te redden voor Nederland met steun van de overheid? Bijvoorbeeld via het Nationaal Aankoopfonds waarmee ook Rembrandt‘s Marten en Oopjen zijn aangekocht. Het vliegtuig zou in beheer kunnen worden gebracht bij bijvoorbeeld de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht, het Aviodrome of het Nationaal Militair Museum”, aldus Pfeiffer.

Al eerder schaarde ook mr. Pieter van Vollenhoven achter dit initiatief .

Kamervragen

In het verlengde dan deze ontwikkelingen werden door Kamerlid Remco Dijkstra van de VVD schriftelijke Kamervragen gesteld waarop de minister nu heeft geantwoord.

 

 

5 reacties op “Doek gevallen voor Nederlandse Catalina

  1. marianne Höfelt schreef:

    Hoi, ik ben zeker voor het behoud van deze Catalina. Mijn vader was vlieger op de Catalina, niet deze want hij was betrokken bij de ramp in Broom. Ik was een baby van 1 maand en samen met mijn moeder hebben we deze ramp overleefd. Ik was het enige kind onder de 4 jaar die deze gebeurtenis heeft overleefd. Mijn vader was later gestationeerd op Ceylon en ik heb nog een logboekje waarin hij schrijft dat hij niet een Duitse onderzeeboot torpedeerde maar een walvis. Zou mooi zij als deze vliegboot behouden blijft voor Nederland

  2. Ben 100% voor het behouden van deze mooie Catalina. MLD en KLM hebben er mee gevlogen. Laten we onze luchtvaart geschiedenis koesteren er is al zoveel verloren gegaan. Vaak door onkunde helaas. Oude vliegtuigen kunnen ook zeer veilig vliegen.

  3. Gert den Herder schreef:

    Te overwegen is de Catalina in Nederland te behouden, maar – althans voorlopig – niet vliegend. Dat kost heel wat minder dan vliegwaardig houden. Ook de vliegveiligheid is een punt: ervaringen met een DDA-Dakota en – recent – een Convairliner zijn niet bemoedigend.

  4. Sterken schreef:

    Waarom onderbrengen bij het Nationaal Militair Museum ? Om het daar in een hangaar te zetten ?
    Nee dit toestel hoort in de lucht en op het water, het is luchtwaardig dus vliegen hiermee, en laat het dan lekker op Lelystad waar ook de vrijwilligers zitten die het jaren hebben onderhouden.

  5. W. Snieder schreef:

    Ik sluit me aan bij de reactie van Gert den Herder. Het eerste belang is het behoud van het vliegtuig voor Nederland en het tweede ermee vliegen. Het vliegen zou kunnen gebeuren door de Stichting KLu Historische Vlucht op Gilze Rijen die ook veel ervaring heeft met historische vliegtuigen zoals de B-25 en de Harvards.Mogelijk is er meer ruimte op Gilze Rijen dan op Lelystad beschikbaar. De Stichting is niet commercieel en zal daarom makkelijker met beschikbare ruimte om kunnen gaan dan het vliegveld Lelystad dat ongetwijfeld voor stalling een prijs gaat berekenen. .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.